Studijní obor:Dopravní prostředky: Kolejová vozidla
Abstrakt:
Práce je zaměřena na provozní poškození kontaktní plochy kolejnic. V teoretické části obsahuje
přehled známých projevů poškození v kontaktu kolo–kolejnice, se zaměřením na rozdíly v působícím degradačním mechanizmu. Těžištěm práce
je analýza konkrétního poškození hlavy kolejnice, které by pravděpodobně vedlo k provozní havárii. Metodicky se práce opírá o materiálové analýzy
s cílem identifikovat zdroj a rozhodující mechanizmus destrukce kontaktní plochy. Na tomto vzorku jsem zkoumáním identifikoval vadu
podobnou vadě squats (šikmé trhliny pojížděné plochy). Po provedení analýz na částech této kolejnice jsem dospěl k závěru, že hlavním důvodem vzniku této vady bylo kontaktně únavové zatížení za přítomnosti sulfidů manganu v
těsné blízkosti pod povrchem pojížděné plochy.
V závěru práce se nachází kapitola věnovaná
nedestruktivnímu zkoumání jiného kusu kolejnice, který vykazoval podobné vnější poškození, s
cílem zjistit, je-li tato vada běžným způsobem
odhalitelná.