Abstrakt:
Diplomová práce se zabývá problematikou otevřené budoucnosti dětí, které nevyrůstají ve svých biologických rodinách, ale žijí v dětském domově se školou. Cílem práce je zmapovat, jaké vize a perspektivy mají dívky a chlapci žijící v DD se školou. K oblastem, na které bude zaměřena pozornost, se řadí studium, kariéra, bydlení, partnerské vztahy, rodina, zájmy či sny a přání. Součástí hlavního cíle je také porovnat rozdíly v jednotlivých oblastech mezi pohlavími.
Teoretická část se bude zabývat systémem ústavní a ochranné výchovy a zařízeními spadajícími pod tuto oblast. Dále bude pozornost věnována poruchám chování, které jsou jedním z důvodů pro umístění dítěte do DD se školou. Zmíněn bude také spolek Otevřená budoucnost, který podporuje nejen znevýhodněné děti a mladé lidi, žijící mimo svou biologickou rodinu.
Praktická část obsahuje výzkum ve vybraných DD se školou. Data budou zjišťována pomocí dotazníkového šetření a následně budou porovnána. Výzkumný vzorek budou tvořit dívky a chlapci ve věku 14-15 let žijící v DD se školou.