Diplomová práce si klade za cíl zmapovat proces převýchovy probíhající ve výchovných ústavech. Práce se bude zabývat prostředky tohoto procesu a jeho následnou efektivitou. V teoretické části bude popsána institucionální výchova jako celek, nadále zde budou popsány jednotlivé typy a druhy zařízení. Část teoretická bude zaměřena také na historický vývoj institucionální výchovy v českých zemích. V návaznosti na institucionální výchovný proces zde budou popsány náležitosti spojené s chodem výchovného ústavu, tedy důležitost a náplň práce jednotlivých pracovníků, spolupráce výchovného ústavu s dalšími orgány a v neposlední řadě legislativní ukotvení v této oblasti. Výzkumné šetření bude prováděno kvantitativně. Metodou sběru dat bude dotazníkové šetření. Výzkumným vzorkem, v důsledku zkoumání rozsahu efektivity tohoto procesu budou umístění mladí dospělí a odborní pracovníci jednotlivých výchovných ústavů a pomáhajících profesí. Cílem výzkumu bude, za pomocí dotazníků, analyzovat a zmapovat výsledek procesu převýchovného působení a jeho efektivitu ve výchovných ústavech z pohledu umístěných mladých dospělých a odborných pracovníků.