Abstrakt:
Práce se zabývá problematikou jednodenní absence žáků střední školy, jejich motivací a postoji ke vzdělání. Zjišťuje, které faktory nejvíce ovlivňují školní docházku, jaké konkrétní důvody mohou být příčinou jednodenní absence a jaký vliv má v tomto kontextu rodina žáka, školní prostředí a v neposlední řadě také třídní učitel. Jedná se o kvantitativní výzkumné šetření s využitím metody vlastního nestandardizovaného dotazníku.
Teoretická část se zaměřuje na definování absence, vysvětlení teoretických pojmů jako záškoláctví a absentérství. V kontextu s absencí rozebírá pojem motivace, motivaci žáků ke vzdělání, vztahy mezi žáky a třídním učitelem a částečně také vliv samotné školy.
V druhé části pomocí dotazníku vlastní konstrukce zjišťuje nejčastější důvody jednodenní absence, zda výše uvedené skutečnosti jako prostředí školy, vztah s třídním učitelem či atmosféra kolektivu mají vliv na školní docházku.