Abstrakt:
Tato práce se zabývá životními problémy studenta. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. V současné době dochází k nárůstu sociálně patologických jevů ve společnosti. Do skupiny sociálně patologických jevů patří také i projevy nekázně žáků základních škol v podobě agresivity a agresivního chování. Teoretická část vymezuje a charakterizuje pojmy stres, záškoláctví, šikana, deprese a speciální poruchy učení. Charakterizuje techniky, jak se vypořádat s náročnými situacemi, duševním zdravím. Zabývá se úlohou učitele v procesu výchovy a vzdělávání. Empirická část analyzuje cíle a metodiku výzkumu. Je zde stanoven úkol, charakteristika výzkumného modelu a metodologie výzkumu, což je dotazník. Vyhodnocené odpovědi studentů z dotazníku byly analyzovány, vzájemně porovnány a následně interpretovány. Závěr tvoří explicitní návrhy a doporučení pro pedagogickou praxi uvedených škol, které vyplynuly z empirické části diplomové práce.