Problémy s teodiceou ve wittgensteinovské tradici

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Beran, Ondřej cze
dc.date.accessioned 2020-03-19T13:19:38Z
dc.date.available 2020-03-19T13:19:38Z
dc.date.issued 2019 cze
dc.identifier.issn 0015-1831 cze
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/75150
dc.description.abstract Článek diskutuje wittgensteiniánskou kritiku konsekvencialistických teodicejí, zvláště v textech D. Z. Phillipse. Phillipsova analýza spočívá ve zpochybnění smysluplnosti problému zla. Kritizuje samotné myšlenky Boží všemocnosti a dokonalé dobroty a nutnost poměřovat Boží dobrotu se zlem ve světě. Slabinou Phillipsova přístupu je nereflektovaná práce s pojmem „našeho náboženského jazyka“. Přitom podceňuje jak heterogennost „našeho“, tak míru vlivu, s nímž filosofické myšlenky vstupují do praxe a ovlivňují ji. Na druhou stranu Phillips správně postřehuje, že konsekvencialistické teodiceje se vyznačují jistou bezcitností vůči lidskému utrpení. Důvodem je přehlížení rozdílu mezi teodiceálními úvahami v první a ve třetí osobě. Phillips však možná viní teodiceje ze selhání při plnění úkolu, který na sebe nemínily vzít. Určité problémy vyplývají také z Phillipsova klíčového příkladu holocaustu. cze
dc.format p. 361-381 cze
dc.language.iso cze cze
dc.publisher Filosofický ústav AV ČR cze
dc.relation.ispartof Filosofický časopis, volume 67, issue: 3 cze
dc.rights pouze v rámci univerzity cze
dc.subject teodicea cze
dc.subject theodicy eng
dc.subject Wittgensteinian philosophy of religion eng
dc.subject evil eng
dc.subject attitude of the first person eng
dc.subject D. Z. Phillips eng
dc.subject wittgensteinovská filosofie náboženství cze
dc.subject zlo cze
dc.subject přístup první osoby cze
dc.subject D. Z. Phillips
dc.title Problémy s teodiceou ve wittgensteinovské tradici cze
dc.title.alternative Problems with Theodicy in the Wittgensteinian Tradition eng
dc.type article cze
dc.description.abstract-translated The article discusses a unique approach to the consequentialist solution to the problem of evil in the framework of Christian philosophy and theodicy that was employed by the Wittgensteinian philosophy of religion and ethics, particularly as is represented by D. Z. Phillips. Unlike traditional solutions to the problem, Phillips' analysis of the problem of evil rests in the questioning of its meaningfulness - he questions the very idea of God being all-powerful and the absolute good, and the need to weigh and add up God's goodness against the evil to be found in the world. A possible weakness of Phillips' approach is his unexamined use of the concept of "our religious language", on whose basis he assesses the meaningfulness of theodicy. At the same time he evidently minimizes both the heterogeneousness of the "ours" and the extent to which philosophical thoughts pervade and influence the actual. On the other hand, Phillips correctly discerns that some theodical conceptions, if we understand them as general theories, permit a certain cold-heartedness (cruelty) in regards to human suffering, for which they don't take a sound view. The reason is that they gloss over the substantial difference between theodic deliberations in the first person and third person. It is, however, possible that Phillips faults theodicy for failing at a task that theodicists never intended to take upon themselves. Certain problems also arise from Phillips' use of the Holocaust as a key example in the discussion. eng
dc.peerreviewed yes cze
dc.publicationstatus published version cze
dc.relation.publisherversion http://filcasop.flu.cas.cz/index.php?page=aktualne-prodavana-cisla&cislo=3-2019&obsah=865 cze
dc.project.ID EF15_003/0000425/Centrum pro etiku jako studium hodnoty člověka cze
dc.identifier.wos 000471775400003 cze
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85067361373
dc.identifier.obd 39883630 cze


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet