Show simple item record
dc.contributor.author |
Costa Jordao, Ticiano
|
cze |
dc.contributor.author |
Baťa, Robert
|
cze |
dc.date.accessioned |
2019-05-22T04:22:13Z |
|
dc.date.available |
2019-05-22T04:22:13Z |
|
dc.date.issued |
2017 |
cze |
dc.identifier.issn |
0009-2770 |
cze |
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/10195/72300 |
|
dc.description.abstract |
Vlivy letecké dopravy na klima souvisí především s emisemi oxidu uhličitého, oxidů dusíku a vodní páry vypouštěnými motory letadel ve vyšších nadmořských výškách. Z těchto skleníkových plynů zaslouží nejvíce pozornosti CO2, protože je zodpovědný cca za 70 % skleníkových emisí z leteckých motorů, zatímco H2O má podíl menší než 30 %. Oxidy dusíku vznikají v nižších koncentracích a zaujímají spolu s dalšími plyny podíl méně než 1% celkových emisí motorů. V této oblasti bylo dosaženo významného pokroku, nicméně rychlý nárůst přepravních objemů tohoto odvětví může významně navýšit objem produkovaných emisí skleníkových plynů, a to navzdory zlepšení v efektivnosti využití leteckých pohonných hmot. Předkládaná studie se zabývá rozborem produkce emisí z letecké dopravy pomocí metody posuzování životního cyklu (LCA). |
cze |
dc.format |
p. 275 - 281 |
cze |
dc.language.iso |
cze |
cze |
dc.relation.ispartof |
Chemické listy, volume 111, issue: 4 |
cze |
dc.rights |
open access |
cze |
dc.subject |
emise skleníkových plynů |
cze |
dc.subject |
ekvivalent CO2 |
cze |
dc.subject |
posuzování životního cyklu (LCA) |
cze |
dc.subject |
letecká doprava |
cze |
dc.subject |
greenhouse gas emissions |
eng |
dc.subject |
CO2 equivalent |
eng |
dc.subject |
Life Cycle Assessment (LCA) |
eng |
dc.subject |
air Transport. |
eng |
dc.title |
Rozbor emisí z letecké dopravy dle posuzování životního cyklu |
cze |
dc.title.alternative |
Analysis of air traffic emissions according to life cycle assessment |
eng |
dc.type |
article |
cze |
dc.description.abstract-translated |
Climate impact of aviation is mainly related to emissions of carbon dioxide, nitrogen oxides and water vapor emitted by aircraft engines at higher altitudes. Of these greenhouse gases, it deserves the most CO2 attention, because it takes about 70% of greenhouse emissions from aviation engines, while H2O has a share of less than 30%. Nitrogen oxides are formed at lower concentrations and takes less than 1% of total engine emissions, together with other gases. Significant progress has been made in this area, however, the rapid increase in transport volumes in this sector can significantly increase the volume of greenhouse gas emissions produced, despite improvements in the efficiency of aviation fuel use. The present study deals with the analysis of aviation emissions production using the Life Cycle Assessment (LCA) method. |
eng |
dc.peerreviewed |
yes |
cze |
dc.publicationstatus |
published |
cze |
dc.identifier.wos |
000410652000009 |
|
dc.identifier.obd |
39879890 |
cze |
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
|
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account
|