Abstrakt:
Práce je věnovaná teoriím Reného Girarda vedoucích ke komplexní teorii náboženství. Stručně představuje samotného autora a jeho klíčová díla, která formují jeho teorie. Dále se věnuje jeho teorií formujícím Girardovu teorii náboženství. Mimetické touze, která je prvním ze dvou klíčových prvků v jeho teorii náboženství. Představuje její formy a vysvětluje jaký je vztah mimetické touhy k násilí, jak tento proces vzniká a probíhá, až ke společenské krizi, kterou Girard nazývá obětní krizí. Dále se pak práce věnuje druhému klíčovému prvku, čímž je obětní beránek. Jsou popsány podmínky vzniku tohoto procesu, samotný mechanismus obětního beránka a to jak se vztahuje k náboženství, na základě čehož je formulována Girardova teorie náboženství. Dále se pak práce zaměřuje na Girardův specifický pohled na Nový zákon, který na rozdíl od ostatních náboženských textů celý mechanismus obětního beránka vynáší na světlo. V další části je pak poukázáno na jisté podobnosti Girarda s jinými autory, pak je zde předložena moje vlastní kritika Girarda, kritika Girardovi teorie náboženství z pohledu religionistiky a jsou zde předloženy možné způsoby úpravy jeho teorie pro bezproblémové užití v religionistice. V závěrečné části poukazuji na možnou Girardovu kritiku a jeho přínos humanitním vědám.