dc.contributor.advisor |
Lánský, Milan |
|
dc.contributor.author |
Mareš, Jiří
|
|
dc.date.accessioned |
2010-09-09T11:55:54Z |
|
dc.date.available |
2010-09-09T11:55:54Z |
|
dc.date.issued |
2009 |
|
dc.identifier |
Univerzitní knihovna (sklad) |
cze |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10195/37252 |
|
dc.description.abstract |
Rozvoj výroby betonu jako nového stavebního materiálu nastává od druhé poloviny 19. století. Předností je možnost kdekoliv odlévat díly požadovaného tvaru s potřebnou pevností, odolností proti mechanickému poškození a trvanlivostí. S nárůstem výroby betonu postupuje poznávání jeho vlastností,
zdokonalování výrobních technologií a vývoj teorií pro návrh betonových konstrukcí. Trvanlivost betonu je uvažována prakticky neomezená. K dnešnímu dni lze odhadnout, že jen v České republice jsou zabudovány
stovky milionů tun betonu většinou neznámé kvality a stáří. U většiny konstrukcí
je betonová konstrukce přímo vystavená působení vlivů okolního prostředí. Před necelými čtyřiceti lety byly zveřejněny první práce rozebírající poruchy betonových konstrukcí, jejichž příčinou bylo zhoršení vlastností betonu v dlouhodobém procesu, jehož zákonitosti nebyly známé. Zhoršení vlastností betonu se nazývá degradace betonu. Ta postupuje v konstrukci velmi pomalu difúzí od povrchu směrem dovnitř. Příčinou jsou složité chemické reakce, které vznikají při určité vlhkosti a teplotě působením některých
agresivních chemických látek určité koncentrace přítomných v ovzduší.
Překročí-li hloubka degradované vrstvy tloušťku krytí výztuže, ztrácí výztuž
ochranu a začíná rezivět. Pasivační tlaky vznikající korozí výztuže způsobí
odloupnutí povrchové vrstvy betonu. Rozhodnutí o způsobu opravy takto vzniklé poruchy je možné přijmout jen na základě zjištění stadia degradace a rozsahu poškození. Diagnostika poruch tohoto typu tvoří předmět této práce. Výsledků bude možné užít k efektivnějšímu rozhodování o způsobech sanace poškozených betonových konstrukcí při vynaložení jen přiměřených nákladů. |
cze |
dc.format |
119 s. |
cze |
dc.language.iso |
cze |
|
dc.publisher |
Univerzita Pardubice |
cze |
dc.rights |
Bez omezení |
cze |
dc.subject |
betonové konstrukce |
cze |
dc.subject |
degradace betonu |
cze |
dc.subject |
difúzní vodivost |
cze |
dc.subject |
karbonatace betonu |
cze |
dc.subject |
concrete structure |
eng |
dc.subject |
concrete deterioration |
eng |
dc.subject |
diffuse conductance |
eng |
dc.subject |
concrete carbonation |
eng |
dc.title |
Diagnostika atmosférické koroze betonových konstrukcí dopravních staveb |
cze |
dc.title.alternative |
Diagnostics of atmosferic corrosion in concrete traffic structures |
eng |
dc.type |
disertační práce |
cze |
dc.date.accepted |
2009 |
|
dc.description.abstract-translated |
The development of concrete structures can be traced back to 19th century. The advantage of concrete as a material is that pieces of any shape, required strengths and surface durability can be relativelly easily achieved by casting in mold. The knowledge of mechanical properties of concrete, the development of manufacturing procedures and the development of theories
has been under development with the increase of concrete production. The durability of concrete is assumed to be almost infinite in most applications. It can be estimated that only in Czech Republic hunderds of milion tons of
concrete have been applied up to these days. It is mostly of unknown age and quality. The concrete is exposed to the external conditions on the most
structures. First research focusing on deterioration of concrete due to long term action of external conditions has been published about forty years ago. Deterioration of concrete progressing from to surface to the core of material. The source of deterioration can be described by complex chemical reactions
rising. Certain conditions like humidity and temperature and presence of some agressive chemicals in air is the source of deterioration. If the thickness of deteriorated layer exceeds cover thickness reinforcement becomes
subjected to corrosion. Stresses yielding from bulk changes due to corrosion are causing separation of cover layer of concrete. When assessing existing structure the decision about method of restoration can only be done with
sufficient knowledge of level of deterioration. This research is supposed to provide a methodogy for efficien of existing concrete structures with respect to economical criteria. |
eng |
dc.description.department |
Katedra dopravních prostředků a diagnostiky |
cze |
dc.thesis.degree-discipline |
Dopravní prostředky a infrastruktura |
cze |
dc.thesis.degree-name |
Ph.D. |
cze |
dc.thesis.degree-grantor |
Univerzita Pardubice. Dopravní fakulta Jana Pernera |
cze |
dc.identifier.signature |
D21864 |
|
dc.thesis.degree-program |
Technika a technologie v dopravě a spojích |
cze |
dc.description.grade |
Dokončená práce s úspěšnou obhajobou |
cze |