Diagnostika atmosférické koroze betonových konstrukcí dopravních staveb

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.advisor Lánský, Milan
dc.contributor.author Mareš, Jiří
dc.date.accessioned 2010-09-09T11:55:54Z
dc.date.available 2010-09-09T11:55:54Z
dc.date.issued 2009
dc.identifier Univerzitní knihovna (sklad) cze
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10195/37252
dc.description.abstract Rozvoj výroby betonu jako nového stavebního materiálu nastává od druhé poloviny 19. století. Předností je možnost kdekoliv odlévat díly požadovaného tvaru s potřebnou pevností, odolností proti mechanickému poškození a trvanlivostí. S nárůstem výroby betonu postupuje poznávání jeho vlastností, zdokonalování výrobních technologií a vývoj teorií pro návrh betonových konstrukcí. Trvanlivost betonu je uvažována prakticky neomezená. K dnešnímu dni lze odhadnout, že jen v České republice jsou zabudovány stovky milionů tun betonu většinou neznámé kvality a stáří. U většiny konstrukcí je betonová konstrukce přímo vystavená působení vlivů okolního prostředí. Před necelými čtyřiceti lety byly zveřejněny první práce rozebírající poruchy betonových konstrukcí, jejichž příčinou bylo zhoršení vlastností betonu v dlouhodobém procesu, jehož zákonitosti nebyly známé. Zhoršení vlastností betonu se nazývá degradace betonu. Ta postupuje v konstrukci velmi pomalu difúzí od povrchu směrem dovnitř. Příčinou jsou složité chemické reakce, které vznikají při určité vlhkosti a teplotě působením některých agresivních chemických látek určité koncentrace přítomných v ovzduší. Překročí-li hloubka degradované vrstvy tloušťku krytí výztuže, ztrácí výztuž ochranu a začíná rezivět. Pasivační tlaky vznikající korozí výztuže způsobí odloupnutí povrchové vrstvy betonu. Rozhodnutí o způsobu opravy takto vzniklé poruchy je možné přijmout jen na základě zjištění stadia degradace a rozsahu poškození. Diagnostika poruch tohoto typu tvoří předmět této práce. Výsledků bude možné užít k efektivnějšímu rozhodování o způsobech sanace poškozených betonových konstrukcí při vynaložení jen přiměřených nákladů. cze
dc.format 119 s. cze
dc.language.iso cze
dc.publisher Univerzita Pardubice cze
dc.rights Bez omezení cze
dc.subject betonové konstrukce cze
dc.subject degradace betonu cze
dc.subject difúzní vodivost cze
dc.subject karbonatace betonu cze
dc.subject concrete structure eng
dc.subject concrete deterioration eng
dc.subject diffuse conductance eng
dc.subject concrete carbonation eng
dc.title Diagnostika atmosférické koroze betonových konstrukcí dopravních staveb cze
dc.title.alternative Diagnostics of atmosferic corrosion in concrete traffic structures eng
dc.type disertační práce cze
dc.date.accepted 2009
dc.description.abstract-translated The development of concrete structures can be traced back to 19th century. The advantage of concrete as a material is that pieces of any shape, required strengths and surface durability can be relativelly easily achieved by casting in mold. The knowledge of mechanical properties of concrete, the development of manufacturing procedures and the development of theories has been under development with the increase of concrete production. The durability of concrete is assumed to be almost infinite in most applications. It can be estimated that only in Czech Republic hunderds of milion tons of concrete have been applied up to these days. It is mostly of unknown age and quality. The concrete is exposed to the external conditions on the most structures. First research focusing on deterioration of concrete due to long term action of external conditions has been published about forty years ago. Deterioration of concrete progressing from to surface to the core of material. The source of deterioration can be described by complex chemical reactions rising. Certain conditions like humidity and temperature and presence of some agressive chemicals in air is the source of deterioration. If the thickness of deteriorated layer exceeds cover thickness reinforcement becomes subjected to corrosion. Stresses yielding from bulk changes due to corrosion are causing separation of cover layer of concrete. When assessing existing structure the decision about method of restoration can only be done with sufficient knowledge of level of deterioration. This research is supposed to provide a methodogy for efficien of existing concrete structures with respect to economical criteria. eng
dc.description.department Katedra dopravních prostředků a diagnostiky cze
dc.thesis.degree-discipline Dopravní prostředky a infrastruktura cze
dc.thesis.degree-name Ph.D. cze
dc.thesis.degree-grantor Univerzita Pardubice. Dopravní fakulta Jana Pernera cze
dc.identifier.signature D21864
dc.thesis.degree-program Technika a technologie v dopravě a spojích cze
dc.description.grade Dokončená práce s úspěšnou obhajobou cze


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet