Studijní obor:Dopravní prostředky a infrastruktura
Abstrakt:
Cílem disertační práce je výzkum a implementace vhodných regulačních struktur pro trakční synchronní motor s permanentními magnety (PMSM). V rámci této disertační práce
jsou studovány závěry získané ze simulačního programu Matlab – Simuling s cílem jejich
vhodné implementace jako regulačního algoritmu pro kolový pohon. Jednotlivé vhodné
algoritmy byly implementovány a testovány na zkušebním pracovišti umístěném na Dopravní
Fakultě Jana Pernera Univerzity Pardubice. Základem testovacího stavu je zapůjčená
mechanická konstrukce se dvěma koly a trakčním pomaluběžným PMSM 58 kW, který byl
pro účely testování rozšířen o zátěžný stroj a o výkonovou elektronickou část řízenou
z regulátoru na bázi DSP. V rámci hlavních cílů byla na tomto pracovišti navržena,
implementována a odzkoušena struktura pro regulaci momentu trakčního PMSM s plným a
zeslabeným magnetickým tokem. Tato struktura byla následně testována z hlediska
elektrických, energetických a mechanických vlastností celého trakčního pohonu v různých
režimech provozu s plným a zeslabeným magnetickým tokem, v motorickém a
generátorickém režimu. Testován byl i vliv kolísání vstupního napětí střídače na vlastnosti regulace. V rámci těchto testů byly zkoumány i energetické a trakční vlastnosti i účinnost s ohledem na odbuzování. Výsledkem práce je navržená, implementovaná a optimalizovaná
regulační struktura momentu PMSM pro lehkou kolejovou trakci. Funkčnost regulační
struktury byla ověřena na výše specifikovaném zkušebním pracovišti. Dalším výstupem práce je soubor výsledků, získaných experimentálním výzkumem, které mapují vlastnosti pohonu v různých režimech.