Abstrakt:
Tématem předložené bakalářské práce je Rychnov nad Kněžnou poslední čtvrtiny 19. století ve světle tiskové reklamy. Práce je rozdělena do několika částí. První dvě části vycházejí především z literatury. Věnují se obecné charakteristice reklamy a vývoji reklamy na našem území. V první kapitole se dozvíme, jaké jsou cíle reklamy a jakých prostředků používá k jejich dosažení. Kapitola zabývající se vývojem reklamy na našem území popisuje vývoj reklamy obecně, prostředky reklamy využívané v 19. století, uchopení reklamy zákonem a rozvoj tiskové reklamy. Z literatury vychází také část věnovaná Rychnovu nad Kněžnou, ve které se stručně seznámíme s historií Rychnova a situací v poslední čtvrtině 19. století. Další dvě kapitoly vychází z Posla z Podhoří, regionálního tisku, který vycházel v Rychnově nad Kněžnou od roku 1886 do roku 1945. Jedna kapitola se věnuje právě charakteristice tohoto tisku. Následující kapitola se snaží zachytit Rychnov poslední čtvrtiny 19. století očima inzerentů. V této části prozkoumáme, kdo a jak často inzeroval. Kapitola také popisuje, kolik inzerentů tvořili místní lidé, kolik přespolní, kolik lidé z větší dálky a kolik zahraniční. Práce je zakončena závěrem, který popisuje inzerenty typologicky.