Beautiful and Difficult Years of Adolescence. Aristocratic Education in Late Imperial Russia

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Vydra, Zbyněk
dc.date.accessioned 2023-07-12T13:25:30Z
dc.date.available 2023-07-12T13:25:30Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.issn 0037-6922
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/81381
dc.description.abstract The article focuses on the education and upbringing of aristocrats in late imperial Russia (the 1850s–1917). It is based primarily on sources of a personal nature (non-published and published memoirs and diaries). Their analysis shows the main elements, continuity and discontinuity in the education of boys and girls from aristocratic families during their adolescence, i. e. from the age of twelve/thirteen to sixteen/eighteen. Unlike childhood, for which homeschooling was typical, the period of adolescence was significantly more dynamic. The aristocratic education was more influenced by state educational reforms, growing civic awareness, and various ideas about the best preparation for future life and a career. Aristocratic families chose from among elite noble schools, private lycées, or state public schools gymnasiums). The nobility’s approach to education was slowly being democratised. More and more aristocrats studied at state public schools (gymnasiums). At the same time, criticism of the conservative conditions of the education system was heard from the ranks of the aristocracy. eng
dc.format p. 297-340 eng
dc.language.iso eng
dc.relation.ispartof Slovanský přehled, volume 108, issue: 2 eng
dc.rights open access eng
dc.subject Imperial Russia eng
dc.subject aristocracy eng
dc.subject history of education eng
dc.subject history of everyday life eng
dc.subject carské Rusko cze
dc.subject aristokracie cze
dc.subject dějiny vzdělávání cze
dc.subject dějiny každodennosti cze
dc.title Beautiful and Difficult Years of Adolescence. Aristocratic Education in Late Imperial Russia eng
dc.title.alternative Krásná a složitá léta dospívání. Vzdělávání aristokracie v pozdně-carském Rusku cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated Článek se zaměřuje na vzdělávání a výchovu aristokratů v pozdně-carském Rusku (50. léta 19. století – 1917). Vychází především z pramenů osobní povahy (nepublikované a publikované paměti a deníky). Jejich rozbor ukazuje hlavní prvky, kontinuitu a diskontinuitu ve výchově chlapců a dívek ze šlechtických rodin v době jejich dospívání, tzn. od dvanácti/třinácti do šestnácti/osmnácti let. Na rozdíl od dětství, pro které bylo typické domácí vzdělávání, období dospívání bylo výrazně dynamičtější. Šlechtické školství bylo více ovlivněno státními vzdělávacími reformami, rostoucím občanským povědomím a různými představami o nejlepší přípravě na budoucí život a kariéru. Aristokratické rodiny si vybíraly z elitních šlechtických škol, soukromých lyceí nebo státních veřejných škol (gymnazií). Přístup šlechty ke vzdělání se pomalu demokratizoval. Stále více aristokratů studovalo na státních veřejných školách (gymnáziích). Z řad aristokracie přitom často zněla kritika konzervativních poměrů školství. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published eng
dc.relation.publisherversion https://www.hiu.cas.cz/periodika/slovansky-prehled/165
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85148727354
dc.identifier.obd 39888499


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet