RegioRail-GNSS Train-Positioning System for Automatic Indications of Crisis Traffic Situations on Regional Rail Lines

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Fikejz, Jan
dc.contributor.author Kavička, Antonín
dc.date.accessioned 2023-07-12T13:21:11Z
dc.date.available 2023-07-12T13:21:11Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.issn 2076-3417
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/81317
dc.description.abstract The identification of the position of rail vehicles plays a crucial role in the control of rail traffic. Available, up-to-date information on the position of vehicles allows us to efficiently deal with selected traffic situations where the position of vehicles is very important. The main objective of this article is to introduce (i) a concept of a solution for identification of the current position of rail vehicles based on the worldwide-recognized system of the GNSS with the use of an original railway network data model, and (ii) the use of this concept as supplementary support for the dispatcher control of rail traffic on regional lines. The solution was based on an original, multilayer rail network data model supporting (i) the identification of rail vehicle position and (ii) novel algorithms evaluating the mutual positions of several trains while detecting the selected crisis situation. In addition, original algorithms that enable automatic network model-building (on the database server level) directly from the official railway infrastructure database were developed. The verification of the proposed solutions (using rail traffic simulations) was focused on the evaluation of (i) the changing mutual positions (distances) of trains on the railway network, (ii) the detection of nonstandard or crisis traffic situations, and (iii) the results of the calculations of necessary braking distances of trains for stopping and collision avoidance. The above verification demonstrated the good applicability of the proposed solutions for the potential deployment within supplementary software support for real traffic control. The described concept of the supplementary support determined for railway traffic control (using the localization of trains by means of the GNSS) is intended mainly for regional, single-rail lines. This type of line is very often not sufficiently equipped with standard signaling and interlocking equipment to ensure the necessary traffic safety. Therefore, when deploying this support, the new algorithms for the automatic detection of critical traffic situations represent a significant potential contribution to increasing operational safety. eng
dc.format nestránkováno cze
dc.language.iso eng
dc.publisher MDPI eng
dc.relation.ispartof Applied Science - Basel, volume 12, issue: 12 eng
dc.rights open access eng
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject railway infrastructure models eng
dc.subject train positioning eng
dc.subject railway traffic simulation eng
dc.subject detect crisis situations eng
dc.title RegioRail-GNSS Train-Positioning System for Automatic Indications of Crisis Traffic Situations on Regional Rail Lines eng
dc.title.alternative RegioRail-GNSS Systém pro automatickou indikaci polohy vlaků a detekci krizových situacích na regionálních železničních tratích cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated Primárním cílem článku je představit (i) původní koncepci řešení identifikace aktuální poloh kolejových vozidel s využitím celosvětově rozšířeného systému GNSS a (ii) její následné využití v oblasti doplňkové podpory dispečerského řízení železniční dopravy na regionálních tratích. Představené řešení identifikace polohy kolejových vozidel využívá původní vícevrstvý datový model železniční sítě. Nad tímto modelem jsou implementovány původní algoritmy, které jsou zaměřeny na jeho automatické vybudování (na úrovni databázového serveru) přímo z oficiálních bázových dat popisujících železniční infrastrukturu. Dále je pozornost věnována verifikaci navrženého modelu s důrazem na vyhodnocení validnosti spárované informace o poloze dopravního elementu s příslušnými referenčními body v rámci modelu železniční sítě. Pro potřeby ověřování schopnosti modelu detekovat nestandardní/krizové provozní situace jsou uplatňovány simulace železničního provozu. Příslušné simulační experimenty se zaměřují na vyhodnocování vzájemných poloh více vlaků a provádění detekcí vybraných krizových situací (např. protisměrných jízd vlaků), predikcí brzdných drah vlaků apod. Představena je rovněž možnost využívání webových služeb pro potřeby distribuce informací o poloze vlaků, o aktuálních zpožděních vlaků a o predikcích jízdních dob zpožděných vlaků pro daný časový výhled. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published eng
dc.identifier.doi 10.3390/app12125797
dc.relation.publisherversion https://www.mdpi.com/2076-3417/12/12/5797
dc.rights.licence CC BY 4.0
dc.project.ID EF17_049/0008394/Spolupráce Univerzity Pardubice a aplikační sféry v aplikačně orientovaném výzkumu lokačních, detekčních a simulačních systémů pro dopravní a přepravní procesy (PosiTrans) cze
dc.identifier.wos 000818285600001
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85132134174
dc.identifier.obd 39888225


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

open access Kromě případů, kde je uvedeno jinak, licence tohoto záznamu je open access

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet