Impact of COVID-19 on various areas of service operation in manufacturing companies: A pilot study

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Kaňovská, Lucie
dc.contributor.author Vlčková, Vladimíra
dc.date.accessioned 2023-07-12T12:55:41Z
dc.date.available 2023-07-12T12:55:41Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.issn 2543-6597
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/80959
dc.description.abstract All manufacturers were affected by the COVID-19 pandemic. It can be assumed that producers were affected as much as the service operation field (based on company categories). This article aims to ascertain how COVID-19 affected various areas of service operations in manufacturing companies. So far, no literature is available identifying the impact of COVID-19 on various areas of service operations by current manufacturers. An electronic questionnaire was prepared and sent to the manufacturers. The questionnaire was completed by 88 respondents from four selected industrial areas. The findings show no statistically significant differences in the perception of the COVID-19 impact on various areas of service operations in manufacturing companies based on CZ-NACE, the number of employees, the type of customers and the type of services provided to products. However, in the area of the type of services, one statistically significant difference was found in the statement related to increasing interest in engaging in cooperation with suppliers in the field of smart services. Theoretical implication contributes to understanding the impact of COVID-19 on manufacturers in various areas of service operation. First, the research did not reveal any statistically significant difference in manufacturing companies sorted by their CZ-NACE, the number of employees and the predominant customers in the areas of service operations. It can be considered that the companies were hit by COVID-19 very similarly. Second, the research revealed statistically significant differences in the area of processing results according to the type of services, and in this case, only in the area of increasing interest in engaging in the cooperation with suppliers in the field of smart services. From a managerial viewpoint, this paper contributes to the field of impact of COVID-19 on areas of service operation in manufacturing companies. eng
dc.format p. 43-56 eng
dc.language.iso eng
dc.publisher Walter de Gruyter GmbH & Co. KG eng
dc.relation.ispartof Engineering Management in Production and Services, volume 14, issue: 3 eng
dc.rights open access eng
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subject COVID-19 eng
dc.subject servitisation eng
dc.subject accompanying services eng
dc.subject smart services eng
dc.subject areas of service operation eng
dc.subject manufacturing companies eng
dc.subject COVID-19 cze
dc.subject servitizace cze
dc.subject doprovodné služby cze
dc.subject chytré služby cze
dc.subject provozní služby cze
dc.subject výrobní společnosti cze
dc.title Impact of COVID-19 on various areas of service operation in manufacturing companies: A pilot study eng
dc.title.alternative Dopad pandemie COVID-19 na různé oblasti služeb ve výrobních společnostech: Pilotní studie cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated Cílem tohoto článku je zjistit, jak COVID-19 ovlivnil různé oblasti poskytovaných služeb ve výrobních společnostech. Jsou zde výsledky z námi připraveného a realizovaného elektronického dotazování výrobců ze 4 průmyslových odvětví. Dotazník vyplnilo celkem 88 respondentů. Zjištění nevykazují žádné statisticky významné rozdíly ve vnímání dopadu COVID-19 na různé oblasti služeb ve výrobních podnicích podle CZ-NACE, počtu zaměstnanců, typu zákazníků a typu služeb poskytovaných k produktům. Statisticky významný rozdíl byl prokázán pouze ve vnímání dopadu COVID-19 související se zvyšujícím se zájmem o spolupráci s dodavateli v oblasti chytrých služeb. Dá se mít za to, že společnosti zasáhl COVID-19 velmi podobně. Výzkum odhalil statisticky významné rozdíly v oblasti zpracování výsledků podle typu služeb, v tomto případě pouze v oblasti rostoucího zájmu o spolupráci s dodavateli v oblasti chytrých služeb. Z manažerského hlediska tento příspěvek přispívá k oblasti dopadu COVID-19 na oblasti provozu služeb ve výrobních společnostech. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published eng
dc.identifier.doi 10.2478/emj-2022-0025
dc.relation.publisherversion https://sciendo.com/article/10.2478/emj-2022-0025
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85141274133
dc.rights.license CC BY-NC-ND 4.0
dc.identifier.obd 39887506


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

open access Kromě případů, kde je uvedeno jinak, licence tohoto záznamu je open access

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet