Influence of the weld joint position on the mechanical stress concentration in the construction of the Alternative Skid Car system’s skid chassis

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Jilek, Petr
dc.contributor.author Berg, Jan
dc.contributor.author Sadjiep Tchuigwa, Baurice Sylvain
dc.date.accessioned 2023-07-12T12:54:25Z
dc.date.available 2023-07-12T12:54:25Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.issn 2076-3417
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/80941
dc.description.abstract This paper deals with the optimization of the crossbars, parts of the existing frame of the ex-perimental system of the Alternative SkidCar . This part plays a crucial role and is designed to enable and ensure reduced adhesion conditions between the vehicle and the road. To this end, its optimization targeted here is performed using both analytical calcula-tions and simulations in MSC Adams software, wherein the loading forces and boundary condi-tions on the frame support wheels are obtained considering the static conditions, as well as the change of the direction of travel. The least favourable load observed was used, later on, as the input value for the strength analysis of the frame . The analysis was performed using the finite element method (FEM) in SolidWorks. Based on the linear and nonlinear analyses per-formed, the course of stress on the frame arms and critical points with the highest stress concen-tration were determined. Subsequently, according to the results obtained, a new design for the current frame was proposed and, thereby, warrants greater rigidity, stability and strength to the entire structure, while reducing its weight and maximizing the potential of the selected material. The benefit of the current contribution lies in the optimization of the current frame shape, in terms of the position of weld joints, the location of the reinforcements and the thickness of the material used. eng
dc.format nestránkováno cze
dc.language.iso eng
dc.relation.ispartof Applied Science - Basel, volume 12, issue: 1 eng
dc.rights open access eng
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject weld joint eng
dc.subject car stability eng
dc.subject weight eng
dc.subject SkidCar eng
dc.subject construction optimization eng
dc.subject svarový spoj cze
dc.subject stabilita vozu cze
dc.subject SkidCar cze
dc.subject optimalizace konstrukce cze
dc.title Influence of the weld joint position on the mechanical stress concentration in the construction of the Alternative Skid Car system’s skid chassis eng
dc.title.alternative Vliv polohy svarového spoje na koncentraci mechanického napětí v konstrukci rámu alternativního SkidCaru cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated Tento článek se zabývá optimalizací příčníků, částí stávajícího rámu experimentálního systému alternativního vozu SkidCar . Tato část hraje klíčovou roli a je navržena tak, aby umožnila a zajistila snížené adhezní podmínky mezi vozidlem a vozovkou. Za tímto účelem je zde provedena jeho cílená optimalizace pomocí analytických výpočtů i simulací v softwaru MSC Adams, přičemž jsou získány zatěžující síly a okrajové podmínky na podpěrných kolech rámu s ohledem na statické podmínky i změnu směru jízdy. Zjištěné nejméně příznivé zatížení bylo později použito jako vstupní hodnota pro pevnostní analýzu rámu . Analýza byla provedena pomocí metody konečných prvků (MKP) v programu SolidWorks. Na základě provedené lineární a nelineární analýzy byl stanoven průběh napětí na ramenech rámu a kritická místa s nejvyšší koncentrací napětí. Následně byla podle získaných výsledků navržena nová konstrukce stávajícího rámu, která zaručuje větší tuhost, stabilitu a pevnost celé konstrukce při současném snížení její hmotnosti a maximálním využití potenciálu zvoleného materiálu. Přínos současného příspěvku spočívá v optimalizaci tvaru současného rámu, a to z hlediska polohy svarových spojů, umístění výztuh a tloušťky použitého materiálu. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published eng
dc.identifier.doi 10.3390/app12010397
dc.relation.publisherversion https://www.mdpi.com/2076-3417/12/1/397
dc.identifier.wos 000752841900001
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85122097968
dc.rights.license CC BY 4.0
dc.identifier.obd 39886490


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

open access Kromě případů, kde je uvedeno jinak, licence tohoto záznamu je open access

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet