Education and Aristocratic Childhood in Late Imperial Russia

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Vydra, Zbyněk
dc.date.accessioned 2022-06-03T12:27:25Z
dc.date.available 2022-06-03T12:27:25Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.issn 1338-2209
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/79276
dc.description.abstract The article focuses on the education and upbringing of aristocrats in late imperial Russia (1855 – 1917). It draws mainly from sources of a personal nature (non-published and published memoirs and diaries). Their analysis shows the main elements, continuity and discontinuity in the education of boys and girls from aristocratic families during their childhood, i.e. from the age of six to twelve/thirteen. In the vast majority of cases, aristocrats’ childhood memories were positive. The children’s world was filled with studying and games, often in the idyllic setting of a country estate (usaďba). The study deals with educational priorities and an educational strategy concerning the future careers of Russian aristocrats. Besides other things, the author comments on the importance of education in the aristocratic value system. The article emphasizes the absolute predominance of the home education of aristocratic children, which lasted from the first half of the 19th century until the First World War and the Revolution. More significant changes in education became evident only in adolescence, which was more influenced by state educational reforms, growing civic awareness, and various ideas about the best preparation for future life and a career. Aristocratic families chose from among elite aristocratic schools, private lyceums, or state gymnasiums and the education of adolescent boys and girls was much more dynamic. The characteristic features of the educational process were a cosmopolitan orientation, an emphasis on versatility, and knowledge of foreign languages. Religion and the moral authority of parents played an important role in education, too. Over the centuries, parental involvement in child-rearing increased. eng
dc.format p. 237-258 eng
dc.language.iso eng
dc.relation.ispartof Kultúrne dejiny, volume 12, issue: 2 eng
dc.rights open access eng
dc.subject imperial Russia eng
dc.subject aristocracy eng
dc.subject education eng
dc.subject everyday life eng
dc.subject history of childhood eng
dc.subject carské Rusko cze
dc.subject aristokracie cze
dc.subject vzdělávání cze
dc.subject každodenní život cze
dc.subject dějiny dětství cze
dc.title Education and Aristocratic Childhood in Late Imperial Russia eng
dc.title.alternative Výchova dětí aristokratů v pozdně-carském Rusku cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated Článek se zaměřuje na výchovu a vzdělávání aristokratů v pozdně-carském Rusku (1855-1917). Vychází zejména z pramenů osobní povahy (nepublikovaných a publikovaných memoárů a deníků). Prostřednictvím jejich analýzy ukazuje hlavní prvky, kontinuitu a diskontinuitu ve vzdělávání chlapců a dívek z aristokratických rodin ve věku od šesti do dvanácti/třinácti let. Ve většině případů vzpomínky aristokratů na dětství byly pozitivní. Dětský svět byl naplněn učením a hrami, často v idylickém prostředí venkovskéh sídla (usaďby). Studie se zabývá vzdělávacími prioritami a výchovnou strategií s ohledem na budoucí kariéru ruských aristokratů. Mimo jiné, autor se zaobírá významem vzdělání v hodnotovém systému aristokracie. Článek zdůrazňuje absolutní převahu domácího vzdělávání, která trvala od první poloviny 19. století až do první světové války a revoluce. Výraznější změny ve vzdělávání nastávaly teprve v dospívání, kdy se více projevoval vliv státních vzdělávacích reforem, rostoucí občanské uvědomění a různé myšlenky o nejlepší průpravě pro budoucí život a kariéru. Aristokratické rodiny vybíraly mezi elitními šlechtickými školami, privátními lycey nebo státními gymnázii a vzdělávání dospívajících chlapců a dívek bylo mnohem dynamištější. Charakteristickým znakem vzdělávacího procesu byla kosmopolitní orienace, s důrazem na univerzálnost a znalost cizích jazyků. Náboženství a morální autorita rodičů hrály ve vzdělávání také roli. Zapojení rodičů do výchovy dětí během století posilovalo. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published version eng
dc.relation.publisherversion http://kulturnedejiny.ku.sk/new/index.php/2022/05/31/2-2021/
dc.identifier.scopus 2-s2.0-8512682463
dc.identifier.obd 39886157


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet