Od reformy k reformě. Učitelé a žáci královéhradecké hlavní školy v letech 1777-1870.

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Lenderová, Milena
dc.date.accessioned 2022-06-03T12:15:11Z
dc.date.available 2022-06-03T12:15:11Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.issn 1214-5211
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/79103
dc.description.abstract Historie královéhradeckého základního školství ilustruje jednotlivé etapy zhruba stoletého vývoje rakouského vzdělávací systému, cestu od tereziánských reforem do druhé poloviny 19. století, od nekvalifikovaného učitele, vyučujícího několik desítek dětí v polorozpadlém stavení na městském hřbitově, po sbor kvalifikovaných učitelských sil, vzdělávajících téměř šest set žáků hlavní, nižší reálné a dívčí školy. Mikrohistoricky zaměřená studie sleduje organizační vývoj školy, analyzuje proměny výuky a vztah školy k nadřízeným úřadům. Všímá si vzdělání a postavení učitelů, jejich platových poměrů. Sleduje vývoj školní docházky a problematiku školného. Zkoumá sociální složení žáků. Zdůrazňuje specifika tohoto procesu v Hradci Králové: probíhal zde v prostoru vymezeném pevností, v sídle krajského úřadu a nekompromisně dozírající konzistoře, v sousedství gymnázia, biskupského semináře a prosperujícího knižního nakladatelství a místě aktivní vlastenecké komunikace. cze
dc.format p. 101-120 eng
dc.language.iso cze
dc.relation.ispartof Královéhradecko, volume 12, issue: neuvedeno eng
dc.rights Článek ve verzi „published“ je přístupný pouze v rámci univerzity. cze
dc.subject školství cze
dc.subject Hradec Králové cze
dc.subject tereziánské reformy cze
dc.subject Hasnerova reforma cze
dc.subject mikrohistorie cze
dc.subject Hradec Králové eng
dc.subject 1776-1870 eng
dc.subject education eng
dc.subject reforms eng
dc.subject compulsory education eng
dc.title Od reformy k reformě. Učitelé a žáci královéhradecké hlavní školy v letech 1777-1870. cze
dc.title.alternative From Reform to Reform: Teachers and Pupils of the Hradec Králové Main School in 1777—1870 eng
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated The approximately 100-year period during which the basis of a functional school system was developing in the Austrian lands is one of the key stages in the formation of modern Czech society. The lower, elementary education constituted the decisive link in this system. Its reconstruction was initiated by the School Patent (Schulpatent) of 1775, perceiving schooling as a matter of policy, and completed by the Hasner Act of 1869. The School Patent freed education of the domination of the Church temporarily, the Hasner Act ‒ despite a certain compromise, which was the amendment of 1883 ‒ permanently. The history of primary education in Hradec Králové illustrates the particular stages of the development of this educational system: from an unqualified teacher, schooling a few dozen children in a semi-dilapidated building in the town cemetery, to a staff of qualified teachers educating almost six hundred pupils at the main, lower real and girls’ school. eng
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published version eng
dc.relation.publisherversion https://www.muzeumhk.cz/eshop/periodika/kralovehradecko-12-2021.html
dc.identifier.obd 39887006


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet