Zobrazit minimální záznam
dc.contributor.author |
Lenderová, Milena
|
|
dc.date.accessioned |
2022-06-03T12:15:11Z |
|
dc.date.available |
2022-06-03T12:15:11Z |
|
dc.date.issued |
2021 |
|
dc.identifier.issn |
1214-5211 |
|
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/10195/79103 |
|
dc.description.abstract |
Historie královéhradeckého základního školství ilustruje jednotlivé etapy zhruba stoletého vývoje rakouského vzdělávací systému, cestu od tereziánských reforem do druhé poloviny 19. století, od nekvalifikovaného učitele, vyučujícího několik desítek dětí v polorozpadlém stavení na městském hřbitově, po sbor kvalifikovaných učitelských sil, vzdělávajících téměř šest set žáků hlavní, nižší reálné a dívčí školy. Mikrohistoricky zaměřená studie sleduje organizační vývoj školy, analyzuje proměny výuky a vztah školy k nadřízeným úřadům. Všímá si vzdělání a postavení učitelů, jejich platových poměrů. Sleduje vývoj školní docházky a problematiku školného. Zkoumá sociální složení žáků. Zdůrazňuje specifika tohoto procesu v Hradci Králové: probíhal zde v prostoru vymezeném pevností, v sídle krajského úřadu a nekompromisně dozírající konzistoře, v sousedství gymnázia, biskupského semináře a prosperujícího knižního nakladatelství a místě aktivní vlastenecké komunikace. |
cze |
dc.format |
p. 101-120 |
eng |
dc.language.iso |
cze |
|
dc.relation.ispartof |
Královéhradecko, volume 12, issue: neuvedeno |
eng |
dc.rights |
Článek ve verzi „published“ je přístupný pouze v rámci univerzity. |
cze |
dc.subject |
školství |
cze |
dc.subject |
Hradec Králové |
cze |
dc.subject |
tereziánské reformy |
cze |
dc.subject |
Hasnerova reforma |
cze |
dc.subject |
mikrohistorie |
cze |
dc.subject |
Hradec Králové |
eng |
dc.subject |
1776-1870 |
eng |
dc.subject |
education |
eng |
dc.subject |
reforms |
eng |
dc.subject |
compulsory education |
eng |
dc.title |
Od reformy k reformě. Učitelé a žáci královéhradecké hlavní školy v letech 1777-1870. |
cze |
dc.title.alternative |
From Reform to Reform: Teachers and Pupils of the Hradec Králové Main School in 1777—1870 |
eng |
dc.type |
article |
eng |
dc.description.abstract-translated |
The approximately 100-year period during which the basis of a functional school system was developing in the Austrian lands is one of the key stages in the formation of modern Czech society. The lower, elementary education constituted the decisive link in this system. Its reconstruction was initiated by the School Patent (Schulpatent) of 1775, perceiving schooling as a matter of policy, and completed by the Hasner Act of 1869. The School Patent freed education of the domination of the Church temporarily, the Hasner Act ‒ despite a certain compromise, which was the amendment of 1883 ‒ permanently. The history of primary education in Hradec Králové illustrates the particular stages of the development of this educational system: from an unqualified teacher, schooling a few dozen children in a semi-dilapidated building in the town cemetery, to a staff of qualified teachers educating almost six hundred pupils at the main, lower real and girls’ school. |
eng |
dc.peerreviewed |
yes |
eng |
dc.publicationstatus |
published version |
eng |
dc.relation.publisherversion |
https://www.muzeumhk.cz/eshop/periodika/kralovehradecko-12-2021.html |
|
dc.identifier.obd |
39887006 |
|
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
Zobrazit minimální záznam
|
Vyhledávání
Procházet
-
Vše v Digitální knihovně
-
Tato kolekce
Můj účet
|