Intervence české vzdělávací politiky ve vztahu k výzkumně doloženým poznatkům a doporučením: případ požadavků na kvalifikaci učitele

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Spilková, Vladimíra
dc.contributor.author Reimannová, Irena
dc.date.accessioned 2022-06-03T12:08:54Z
dc.date.available 2022-06-03T12:08:54Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.issn 0031-3815
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/79017
dc.description.abstract Cílem studie je analýza přístupu české vzdělávací politiky ke kvalifikačním požadavkům na vstup do učitelské profese v souvislosti s aktuálně projednávanou novelou zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, a zejména jejím kontroverzním § 9a odst. 1, který otevírá učitelskou profesi vysokoškolsky vzdělaným odborníkům bez pedagogické kvalifikace. Na případu legislativního procesu v daném tématu je dokumentován a analyzován přístup české vzdělávací politiky k profesi učitele v kontextu vztahů vrcholné decizní sféry k výzkumným zjištěním, mezinárodním trendům a strategiím relevantním pro kvalitu učitelů v 21. století. Zkoumání uvedeného případu vzdělávací politiky je založeno na metodologii desk research. Klíčové zdroje dat představují dokumenty: legislativní (různé verze novely – sněmovní a senátní tisk novely, pozměňovací návrhy, stenozápisy z jednání obou komor Parlamentu ČR), dokumenty odborné a strategické (na národní i evropské úrovni), MŠMT, stanoviska důležitých aktérů a tiskové zprávy (profesní asociace, odborníci, neziskové organizace, příspěvky na sociálních sítích), mailová komunikace jedné z autorek příspěvku s poslanci a senátory. V diskusi výsledků jsou kriticky reflektovány obsah a způsob zdůvodňování devalvace kvalifikačních požadavků na učitele ze strany politiků. Je zhodnocena relevance a korektnost hlavních důvodů prezentovaných předkladatelem novely – MŠMT a dalšími klíčovými aktéry legislativního procesu. Dále míra využití relevantních výzkumných dat a doporučení v procesu tvorby návrhu a politického rozhodování v otázce zákonných požadavků na kvalifikaci učitele. cze
dc.format p. 351-376 eng
dc.language.iso cze
dc.relation.ispartof Pedagogika : časopis pro vědy o vzdělávání a výchově, volume 71, issue: 3 eng
dc.rights open access eng
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject vzdělávací politika cze
dc.subject evidence-based přístup cze
dc.subject kvalifikační požadavky cze
dc.subject výzkum učitelské profese cze
dc.subject de-profesionalizace učitelství cze
dc.subject de-kvalifikační novela cze
dc.subject de-profesionalizační novela cze
dc.subject educational policy eng
dc.subject evidence-based approach eng
dc.subject qualification requirements eng
dc.subject research of the teaching profession eng
dc.subject de-professionalization of teaching eng
dc.subject de-qualification amendment eng
dc.subject de-professionalization amendment eng
dc.title Intervence české vzdělávací politiky ve vztahu k výzkumně doloženým poznatkům a doporučením: případ požadavků na kvalifikaci učitele cze
dc.title.alternative Interventions of Czech educational policy compared to research-based findings and recommendations: the case of teaching qualification requirements eng
dc.type article cze
dc.description.abstract-translated The aim of the study is to analyse the approach of Czech educational policy to qualification requirements for the entry into the teaching profession, related with the currently discussed amendment to Act 563/2004 Coll., on educational staff and its controversial § 9a (1). The investigation of the legislative definition of teaching qualification requirements in this amendment and the process of its debate aims at comprehension and a deeper understanding of the relation between political decision-making, research-based findings and the way they are communicated to politicians. The main research questions are: (1) What reasons for the reduction of qualification requirements in the de-professionalization amendment were formulated by the submitter of the amendment - the Ministry of Education, Youth and Sports, Deputies and Senators of the Parliament of the Czech Republic? (2) What arguments did politicians - supporters and opponents of the amendment - present in their statements during the legislative process? (3) What opinions did other actors of the professional and general public express during the amendment debate? The questions related to the case of the de-professionalization and de-qualification amendment are followed by more general research questions: (1) How does Czech educational policy approach teaching as a regulated profession with certain occupational roles, the performance of which is regulated and limited? (2) How are research findings and research-based recommendations of the European and national levels used in Czech educational policy and in decision-making processes in the field of the teaching profession? The study is based on the desk research methodology. Key data sources are: legislation (different versions of the amendment – deputy and senate copies of the amendment, amendatory proposals, steno records of both Czech Parliament chamber meetings), professional and strategic documents (at national and European levels), documents of the Ministry of Education, Youth and Sports, statements of other important actors and press releases (professional associations, experts, non-profit organizations, posts on social networks - www.pedagogicka-komora.cz), e-mail communication of one of the article authors with parliament deputies and senators. The discussion of the results critically reflects on the content and ways of justifying the devaluation of teaching qualification requirements made by politicians. The relevance and appropriateness of main reasons presented by the amendment submitter - the Ministry of Education, Youth and Sports, and other key legislative actors - are evaluated. Furthermore, the extent of relevant research data and recommendations used in the process of creating the amendment and political decision-making in teaching qualification legal requirements is assessed. eng
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published version eng
dc.identifier.doi 10.14712/23362189.2021.986
dc.relation.publisherversion https://ojs.cuni.cz/pedagogika/article/view/1990
dc.rights.licence CC BY 4.0
dc.identifier.obd 39886566


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

open access Kromě případů, kde je uvedeno jinak, licence tohoto záznamu je open access

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet