Zdrojový dokument:XXIV. MEDZINARODNA KONFERENCIA SUCASNE PROBLEMY V KOLAJAVYCH VOZIDLACH, DIEL II
Název akce24th International Conference on Current Problems in Rail Vehicles (17.09.2019 - 19.09.2019, Zilina, SK)
Abstrakt:
V současné době je využíváno pro ověřování brzdicích schopností vozidel využíváno stacionárních a jízdních zkoušek kolejových vozidel. Tyto zkoušky vykonávané dle stanovených norem a legislativy zaručují funkcionalitu brzdových systémů. Existuje možnost využití počítačových simulací, které mohou zefektivnit samotný návrh brzdové výstroje nebo vhodně rozšířit či zjednodušit schvalovací proces vozidla. V rámci bakalářské práce řešené na Dopravní fakultě Jana Pernera při Univerzitě Pardubice vznikl výpočetní nástroj, kterým byly zkoumány možnosti využití počítačové simulace při provádění jízdních odvěšovacích zkoušek nákladních vozů. Tento nástroj implementuje matematický model nákladního vozu a jeho brzdové výstroje. Stěžejní částí tohoto modelu je především matematický popis součinitele tření třecích materiálů brzdy. Ukazuje se totiž dominantní vliv součinitele tření na výstup simulace. Model byl podroben validaci na základě podkladů z provedených odvěšovacích zkoušek kontejnerových vozů. Tímto bylo ukázáno, že na základě dostatečně přesných vstupů, především ohledně součinitele tření, podávají simulační výpočty dostatečně věrohodné výsledky. Následnou citlivostní analýzou byl kvantifikován vliv parametrů, kde se ukazují jako význačné účinnost brzdového pákoví a parametry aerodynamického odporu vozu.