The formation of car skid at a safe speed by reducing the radial response of car wheels

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Jilek, Petr cze
dc.contributor.author Šefčík, Ivo cze
dc.contributor.author Voltr, Ondřej cze
dc.contributor.author Němec, Jan cze
dc.date.accessioned 2020-03-19T12:39:41Z
dc.date.available 2020-03-19T12:39:41Z
dc.date.issued 2019 eng
dc.identifier.issn 1822-296X eng
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/74813
dc.description.abstract The paper deals with the possibility of bringing a car to a skid level at a safe speed. Skid level is caused by a reduction in the adhesion force on car wheels by a decrease in radial responses on car wheels. The aim of the paper is to compare the behavioural changes of the experimental car with the sliding frame system against the driving of the experimental car on a sliding surface. In the work we deal with the analogy of the commercially available SkidCar system. Since the SC system is only produced for selected series-produced cars, we have designed a simplified version called Alternative SkidCar. It is an additional frame with four support wheels attached to the car. The mechanical movement of the support wheels affects the radial reaction transmitted by the car wheels. Car skid at a lower speed is caused by a reduction in adhesion force. To reduce the adhesion force transmitted by the car wheels, we transferred some of the radial response of the car wheel by means of additional support wheels. During the elaboration of the paper, we conducted experimental measurements which we compared with each other. As a test drive, we chose to drive the vehicle between cones, the so-called slalom test. The sliding surface was modified when constructing a test corridor for the Alternative SkidCar system. Since the Alternative SkidCar extends beyond the car’s body, we had to adjust the corridor assembly to the sliding surface for this purpose. It can be seen from the evaluation of the measured waveforms that the Alternative SkidCar system can be used to change the adhesion force transmitted by the car wheels. The weight of the ASC frame reaches ¼ of the kerb weight, so the resulting measured characteristics are slightly different but still applicable. The results, collected during the experimental test, are presented and discussed. The Alternative SkidCar is used in the field as a primary tool to validate newly developed automotive electronic systems and to improve road safety in driver training. The Alternative SkidCar system helps to create any kind of skid relative to the longitudinal and lateral planes of the car. eng
dc.format p. 1185-1190 eng
dc.language.iso eng eng
dc.publisher Kaunas University of Technology eng
dc.relation.ispartof Transport Means : proceedings of the international scientific conference eng
dc.rights open access eng
dc.subject road vehicle eng
dc.subject tires eng
dc.subject adhesion eng
dc.subject SkidCar eng
dc.subject adheze cze
dc.subject SkidCar cze
dc.subject vozidlo cze
dc.subject pneumatiky cze
dc.title The formation of car skid at a safe speed by reducing the radial response of car wheels eng
dc.title.alternative Vznik smyku vozidla při bezpečné rychlosti na základě snížení radiální reakce vozidlových kol cze
dc.type ConferenceObject eng
dc.description.abstract-translated Příspěvek se zabývá možností přivedení silničního vozidla na hranici smyku při bezpečné rychlosti. Přivedení na hranici smyku je vyvoláno snížením adhezní síly na vozidlových kolech pomocí poklesu radiálních rekcí na vozidlových kolech. Cílem příspěvku je porovnat změny v chování experimentálního vozidla se systémem skluzového rámu vůči jízdě experimentálního vozidla na skluzovém povrchu. V práci se zabýváme obdobou komerčně dostupného systému SkidCar. Jelikož systém SC se vyrábí jen pro vybraná sériově vyráběná vozidla, tak jsme sestavili zjednodušené provedení s názvem Alternativní SkidCar. Jedná se o přídavný rám se čtyřmi podpěrnými kolečky, který je připevněn k vozidlu. Pomocí mechanického posunu podpěrných koleček dochází k ovlivnění radiální reakce přenášené vozidlovými koly. Vyvození smyku vozidla při nižší rychlosti je vyvoláno snížením adhezní síly. Pro snížení adhezní síly přenášené vozidlovými koly, jsme část radiální reakce vozidlového kola přenesli pomoci přídavných podpěrných kol. Při zpracování příspěvku jsme realizovali experimentální měření, která jsme vzájemně porovnali. Jako jízdní zkoušku jsme zvolili jízdu vozidla mezi kužely, tzv. slalomovou zkoušku. Při sestavení zkušebního koridoru pro sytém Alternativního SkidCaru došlo k úpravě oproti skluzovému povrchu. Protože Alterntivní SkidCar přesahuje půdorys voidla, museli jsme za tímto účelem uzpůsobit sestavení koridoru oproti skluzovému povrchu. Z vyhodnocení naměřených průběhů je patrné, že systém Alternativní SkidCaru je možné použít pro změnu adhezní síly přenášené vozidlovými koly. Hmotnost rámu ASC dosahuje ¼ pohotovostní hmotnosti automobilu, proto výsledné naměřené charakteristiky nabývají mírně odlišných průběhů, presto je ale použitelný. The results, collected during the experimental test, are presented and discussed. Alternativní SkidCar má své uplatnění v oblasti jako prvotní nástroj k ověřování nově vyvíjených elektronických systémů automobile a ke zvyšování bezpečnosti silničního provozu při výcviku řidičů. Systém Alternativního SkidCaru napomáhá ke vzniku libovolného druhu smyku vzhledem k podélné, tak i příčné rovině vozidla. cze
dc.event 23rd international scientific conference TRANSPORT MEANS 2019 (02.10.2019 - 04.10.2019, Palanga) eng
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus postprint eng
dc.relation.publisherversion https://transportmeans.ktu.edu/wp-content/uploads/sites/307/2018/02/Transport-means-2019-Part-3.pdf eng
dc.identifier.obd 39883038 eng


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet