Abstrakt:
Informace týkající se zdraví vyhledává na internetu stále více lidí. Vyhledané informace však uživatelé internetu často nekonzultují se svým lékařem a obzvláště uživatelé s nízkou zdravotní gramotností nezvažují kvalitu získaných informací, což sebou přináší značná rizika pro jejich zdraví. Cílem online průzkumu bylo zmapovat, kam se uživatelé internetu obracejí jako první v případě hledání odpovědí v otázkách zdraví, zda na internetu hledají pomoc s akutním či chronickým onemocněním, nebo zda se tímto způsobem vzdělávají v otázkách zdraví. Následný průzkum byl zaměřen na to, v jaké kvalitě jsou informace týkající se zdraví na internetu dostupné. V online průzkumu bylo zjištěno, že 68 % z 1013 dotazovaných preferuje jako první volbu pro hledání odpovědí v otázkách týkajících se zdraví internet. 45 % dotázaných pak hledalo pomoc s akutními potížemi a pouze 29 % uvedlo, že se na sledovaných internetových stránkách vzdělávají. Nejčastěji zobrazovaná témata byla únava a otoky nohou. V následném průzkumu zaměřeném na kvalitu dostupných online informací týkajících se zdraví bylo zjištěno, že rozsah i kvalita poskytovaných informací je různá. Chyběly informace o možnostech prevence, na některých webech byly uváděny nesprávné nebo sporné informace, ne vždy bylo možné dohledat autora příspěvku a ve většině případů nebyly uváděny zdroje. Nebylo možné zhodnotit aktuálnost uváděných informací a žádný z webů nebyl akreditován třetí stranou. Na polovině hodnocených webů byly nalezeny nevysvětlené odborné termíny. Pro zvyšování nízké zdravotní gramotnosti populace České republiky je potřeba kultivovat obzvláště veřejné populárně-naučné weby a zpřístupnit laické veřejnosti i tvůrcům webů kritéria pro posouzení kvality zveřejňovaných informací.