Reflexion of citizens´ needs in city strategies: The case study of selected cities of Visegrad group countries

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Kopáčková, Hana cze
dc.date.accessioned 2019-05-22T08:25:32Z
dc.date.available 2019-05-22T08:25:32Z
dc.date.issued 2019 eng
dc.identifier.issn 0264-2751 eng
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/72682
dc.description.abstract Citizen-centric approach calls for respecting citizens' needs in strategic planning without defining them. This article reveals the gap in the definition of citizens´ needs concept, and as a response, it proposes comprehensive specification. Special attention is given to satisfaction surveys and the explanation of the relationship between citizens' needs and strategic planning. The case study explores two Flash Eurobarometer reports on Quality of Life in European Cities and strategic plans of selected cities to find out if the needs of citizens are respected. As the examples, for the case study, are selected cities of Visegrad group countries for their common totalitarian history and cultural proximity. Satisfaction surveys are utilized in both ways; as the product of strategic planning and as the input to strategic planning. The product view brings the answer to the question how successful cities are in dealing with problem issues. The input view takes current problem issues and compares them with future strategic plans to see if they include solutions to problem issues. eng
dc.format p. 159-171 eng
dc.language.iso eng eng
dc.relation.ispartof Cities, volume 84, issue: January eng
dc.rights embargoed access eng
dc.subject Citizen-centric approach eng
dc.subject Citizens´needs eng
dc.subject Visegrad group eng
dc.subject European Union eng
dc.subject Satisfaction eng
dc.subject Maslow eng
dc.subject přístup zaměřený na občany cze
dc.subject potřeby občanů cze
dc.subject Visegradská skupina cze
dc.subject Evropská unie cze
dc.subject spokojenost cze
dc.subject Maslow cze
dc.title Reflexion of citizens´ needs in city strategies: The case study of selected cities of Visegrad group countries eng
dc.title.alternative Reflexe potřeb občanů v městských strategiích: případová studie vybraných měst zemí visegrádské skupiny cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated Přístup zaměřený na občany vyžaduje respektování potřeb občanů v strategickém plánování nicméně tyto potřeby nejsou přesně definovány. Tento článek odhaluje nedostatky v definici pojmu "potřeby občanů" a jako odpověď navrhuje komplexní specifikaci. Zvláštní pozornost je věnována průzkumům spokojenosti a vysvětlení vztahu mezi potřebami občanů a strategickým plánováním. Případová studie zkoumá dvě zprávy Flash Eurobarometru o kvalitě života v evropských městech a strategické plány vybraných měst, aby ukázala, zda jsou respektovány potřeby občanů. Jako příklady pro případovou studii jsou vybraná města zemí Visegrádské skupiny pro jejich společné totalitní historii a kulturní blízkost. Průzkumy spokojenosti jsou využívány oběma způsoby; jako produkt strategického plánování a jako vstup do strategického plánování. Spokojenost jako produkt přináší odpověď na otázku, zda byla města úspěšná v řešení problémových otázek. Nespokojenost jako vstup přebírá aktuální problémy a porovnává je se strategickými plány, zda obsahují řešení problémových otázek. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus postprint eng
dc.identifier.doi 10.1016/j.cities.2018.08.004 eng
dc.relation.publisherversion https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0264275118302117 eng
dc.project.ID SGS_2018_019/Pokročilá podpora rozvoje chytrých měst a regionů eng
dc.identifier.wos 000453618000017
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85054518288
dc.identifier.obd 39881932 eng


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet