Zobrazit minimální záznam
dc.contributor.author |
Sousedík, Stanislav
|
cze |
dc.date.accessioned |
2019-05-22T04:22:52Z |
|
dc.date.available |
2019-05-22T04:22:52Z |
|
dc.date.issued |
2017 |
cze |
dc.identifier.issn |
0862-6901 |
cze |
dc.identifier.uri |
https://hdl.handle.net/10195/72306 |
|
dc.description.abstract |
Stať dokazuje, že liberální teologie reprezentovaná dílem Friedricha Schleiermachera(† 1834) není novou formou křesťanství, ale že spíše představuje odklon od předchozí dogmatické tradice. Pro křesťanskou ortodoxii je charakteristické tzv. „propoziční pojetí zjevení“, jež se většinou odehrává ve větách, které Bůh sděluje lidstvu. V takovém případě víra předpokládá filosoficky odůvodněné přesvědčení o Boží existenci. Toto přesvědčení bylo odmítnuto Humem a Kantem, což vedlo ke dvojí reakci. V prostředí katolickém k renesanci aristotelsko-tomistické filosofie, zatímco na straně protestantské se pokusil F. Schleiermacher přenést podstatu křesťanství do oblasti subjektivity. Ve skutečnosti je ovšem takové subjektivizované náboženství popřením křesťanství. Analýza lidské subjektivity ukazuje, že východiskem pro řešení problémů lidské situace může být pouze skutečně existující Bůh. |
cze |
dc.format |
p. 47-70 |
cze |
dc.language.iso |
cze |
cze |
dc.relation.ispartof |
Reflexe : Filosofický časopis, volume -, issue: 52 |
cze |
dc.rights |
Pouze v rámci UPa |
cze |
dc.subject |
F. Schleiermacher |
cze |
dc.subject |
deismus |
cze |
dc.subject |
liberální teologie |
cze |
dc.subject |
E. Kant |
cze |
dc.subject |
D. Hume |
cze |
dc.subject |
F. Schleiermacher |
eng |
dc.subject |
deism |
eng |
dc.subject |
liberal theology |
eng |
dc.subject |
E. Kant |
eng |
dc.subject |
D. Hume |
eng |
dc.title |
Filosofie náboženství mezi ortodoxií a romantikou |
cze |
dc.title.alternative |
Philosophy of Religion between Orthodoxy and Romanticism |
eng |
dc.type |
article |
cze |
dc.description.abstract-translated |
The article demonstrates that liberal theology, as represented by Schleiermacher, is not a new form of Christianity, but rather marks a separation from the earlier dogmatic tradition. What is characteristic for Christian orthodoxy is a “propositional understanding of revelation”, consisting in sentences addressed by God to mankind. Against this background, faith presupposes philosophical justification of God’s existence. This conviction was rejected by Hume and Kant and the rejection subsequently provoked two types of reaction: among Catholics, it led to a renaissance of the Aristotelian-Scholastic philosophy, whereas among Protestants, Schleiermacher attempted to transfer the essence of Christianity into subjectivity. In fact, however, such a subjectivized religion is a negation of Christianity. An analysis of human subjectivity shows that the solution to the problems of human condition can come only from really existing God. |
eng |
dc.peerreviewed |
yes |
cze |
dc.publicationstatus |
published |
cze |
dc.project.ID |
GA17-18261S/Politická filosofie v českých zemích v 17.století |
cze |
dc.identifier.scopus |
2-s2.0- |
|
dc.identifier.obd |
39879968 |
cze |
Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích
Zobrazit minimální záznam
|
Vyhledávání
Procházet
-
Vše v Digitální knihovně
-
Tato kolekce
Můj účet
|