Filosofie náboženství mezi ortodoxií a romantikou

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Sousedík, Stanislav cze
dc.date.accessioned 2019-05-22T04:22:52Z
dc.date.available 2019-05-22T04:22:52Z
dc.date.issued 2017 cze
dc.identifier.issn 0862-6901 cze
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/72306
dc.description.abstract Stať dokazuje, že liberální teologie reprezentovaná dílem Friedricha Schleiermachera(† 1834) není novou formou křesťanství, ale že spíše představuje odklon od předchozí dogmatické tradice. Pro křesťanskou ortodoxii je charakteristické tzv. „propoziční pojetí zjevení“, jež se většinou odehrává ve větách, které Bůh sděluje lidstvu. V takovém případě víra předpokládá filosoficky odůvodněné přesvědčení o Boží existenci. Toto přesvědčení bylo odmítnuto Humem a Kantem, což vedlo ke dvojí reakci. V prostředí katolickém k renesanci aristotelsko-tomistické filosofie, zatímco na straně protestantské se pokusil F. Schleiermacher přenést podstatu křesťanství do oblasti subjektivity. Ve skutečnosti je ovšem takové subjektivizované náboženství popřením křesťanství. Analýza lidské subjektivity ukazuje, že východiskem pro řešení problémů lidské situace může být pouze skutečně existující Bůh. cze
dc.format p. 47-70 cze
dc.language.iso cze cze
dc.relation.ispartof Reflexe : Filosofický časopis, volume -, issue: 52 cze
dc.rights Pouze v rámci UPa cze
dc.subject F. Schleiermacher cze
dc.subject deismus cze
dc.subject liberální teologie cze
dc.subject E. Kant cze
dc.subject D. Hume cze
dc.subject F. Schleiermacher eng
dc.subject deism eng
dc.subject liberal theology eng
dc.subject E. Kant eng
dc.subject D. Hume eng
dc.title Filosofie náboženství mezi ortodoxií a romantikou cze
dc.title.alternative Philosophy of Religion between Orthodoxy and Romanticism eng
dc.type article cze
dc.description.abstract-translated The article demonstrates that liberal theology, as represented by Schleiermacher, is not a new form of Christianity, but rather marks a separation from the earlier dogmatic tradition. What is characteristic for Christian orthodoxy is a “propositional understanding of revelation”, consisting in sentences addressed by God to mankind. Against this background, faith presupposes philosophical justification of God’s existence. This conviction was rejected by Hume and Kant and the rejection subsequently provoked two types of reaction: among Catholics, it led to a renaissance of the Aristotelian-Scholastic philosophy, whereas among Protestants, Schleiermacher attempted to transfer the essence of Christianity into subjectivity. In fact, however, such a subjectivized religion is a negation of Christianity. An analysis of human subjectivity shows that the solution to the problems of human condition can come only from really existing God. eng
dc.peerreviewed yes cze
dc.publicationstatus published cze
dc.project.ID GA17-18261S/Politická filosofie v českých zemích v 17.století cze
dc.identifier.scopus 2-s2.0-
dc.identifier.obd 39879968 cze


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet