Moral Virtues in J. A. Comenius’ Mundus Moralis

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Šolcová, Kateřina cze
dc.date.accessioned 2018-02-27T03:48:52Z
dc.date.available 2018-02-27T03:48:52Z
dc.date.issued 2017 eng
dc.identifier.issn 2453-7829 eng
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/70346
dc.description.abstract The aim of the article is to reconstruct Jan Amos Comenius’ (1592–1670) conception of moral virtues as it is presented in his major work General Consultation on an Improvement of All Things Human (De rerum humanarum emendatione consultatio catholica), mainly in its part Pansophia – Mundus Moralis with respect to the role which prudence plays (prudentia) in relation to the other cardinal virtues – fortitude (fortitude), justice (justitia), and temperance (temperantia). Comenius’ conception of virtues is further compared with the traditional Aristotelian-Scholastic doctrine formulated prevailingly by Aquinas. In conclusion, it is shown that it is the position of prudence (prudentia), as an intellectual virtue that connects significantly Comenius with the Aristotle-Thomistic tradition in this perspective. eng
dc.format p. 119-126 eng
dc.language.iso eng eng
dc.relation.ispartof Ethics & Bioethics, volume 7, issue: 3-4 eng
dc.rights open access eng
dc.subject Comenius eng
dc.subject moral virtues eng
dc.subject cardinal virtues eng
dc.subject prudence eng
dc.subject Aristotle eng
dc.subject Aquinas eng
dc.subject Komenský cze
dc.subject morální ctnosti cze
dc.subject kardinální ctnosti cze
dc.subject uvážlivost cze
dc.subject Aristoteles cze
dc.subject Tomáš Akvinský cze
dc.title Moral Virtues in J. A. Comenius’ Mundus Moralis eng
dc.title.alternative Pojetí ctností v Komenského Morálním světě cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated Cílem stati je rekonstruovat Komenského pojetí morálních ctností, jak je představeno v Morálním světe (Mundus moralis), jenž je obsažen v Komenského díle De rerum humanarum emendatione consultatio catholica, zejména s ohledem na vztah, který má uvážlivost (prudentia) vůči ostatním kardinálním ctnostem. Komenského pojetí ctností je dále porovnáno s aristotelsko-scholastickým učením formulovaným především Tomášem Akvinským. V závěru je ukázáno, že je to právě postavení uvážlivosti, jakožto rozumové ctnosti, které významným způsobem spojuje Komenského koncepci s aristotelsko-tomistickou tradicí. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published eng
dc.identifier.doi 10.1515/ebce-2017-0011 eng
dc.relation.publisherversion https://www.degruyter.com/view/j/ebce.2017.7.issue-3-4/ebce-2017-0011/ebce-2017-0011.xml?format=INT eng
dc.project.ID GA17-18261S/Politická filosofie v českých zemích v 17.století eng
dc.identifier.obd 39879937 eng


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet