The Poet at the Teacher's Desk: W.H. Auden on Education, Democracy and Humanity

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Vít, Ladislav cze
dc.date.accessioned 2018-02-27T03:29:51Z
dc.date.available 2018-02-27T03:29:51Z
dc.date.issued 2017 eng
dc.identifier.issn 1804-8722 eng
dc.identifier.uri https://hdl.handle.net/10195/70200
dc.description.abstract In the 1930s W.H. Auden taught at several public schools in Britain while simultaneously embarking on his poetic career. Later in life, he lectured at various educational institutions and returned to Oxford, his alma mater, in the 1950s as Oxford Professor of Poetry. His experience of teaching allowed Auden to reflect upon the pitfalls of Britain’s interwar educational system and its social function. Therefore, this article diverts attention from the prevailing scholarly focus on Auden’s poetry to his critical prose in order to examine the poet’s concerns about the content, purpose and role of education in society, his views on the structure of the educational system and disquiet about the tension between the utilitarian and humanistic dimensions of the educational process. At a more general level, the paper points out the relation that Auden maintained existed between education, democracy, humanity, art and the “crystallizing” power of poetry. eng
dc.format p. 27-43 eng
dc.language.iso eng eng
dc.relation.ispartof Prague Journal of English Studies, volume 6, issue: 1 eng
dc.rights open access eng
dc.subject Wystan Hugh Auden eng
dc.subject education eng
dc.subject humanity eng
dc.subject Democracy eng
dc.subject Fascism eng
dc.subject Wystan Hugh Auden cze
dc.subject vzdělání cze
dc.subject lidskost cze
dc.subject demokracie cze
dc.subject fašismus cze
dc.title The Poet at the Teacher's Desk: W.H. Auden on Education, Democracy and Humanity eng
dc.title.alternative Básník za katedrou: W.H. Auden o vzdělání, demokracii a lidskosti cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated Na počátku své básnické kariéry ve třicátých letech W.H. Auden vyučoval v několika soukromých školách. Později přednášel v řadě vdělávacích institucí a dokonce se v 50. letech vrátil do Oxfordu, své alma mater, aby se tam stal profesorem poezie. Tyto praktické zkušenosti Audenovi umožnily zhodnotit britský meziválečný vzdělávací systém, jeho nedostaky a společenskou funkci. Tento článek proto nechává stranou Audenovo básnické dílo a soustředí se na jeho prózu s cílem zmapovat Audenovy názory na obsah, strukturu, poslání a roli vzdělávání ve společnosti. Cílem je také představit Audenovo znepokojení napětím mezi utilitářským a humanistickým rozměrem vzdělávacího procesu. Na obecnější úrovni se tato práce zabývá vztahem, který Auden spatřoval mezi vzděláním, demokracií, lidskostí a schopností poezie "vyjasňovat" nepochopené. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus postprint eng
dc.identifier.doi 10.1515/pjes-2017-0002 eng
dc.relation.publisherversion https://www.degruyter.com/view/j/pjes.2017.6.issue-1/pjes-2017-0002/pjes-2017-0002.xml eng
dc.identifier.obd 39879988 eng


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet