Abstrakt:
Globalizace trhů a sílící konkurence ve všech odvětvích, chemický průmysl nevyjímaje, vyžaduje spolupráci a integraci všech subjektů hodnotové sítě, zejména výrobců s odběrateli, zpracovávajícími nebo užívajícími dodané produkty. Článek shrnuje teoretická východiska a výsledky výzkumu, týkajících se významu a forem propojení subjektů hodnotové sítě při posilování vzájemných vztahů, zvláště mezi výrobci a odběrateli na průmyslových trzích s produkty určenými pro navazující výrobu. Výzkum ukázal, že pro posilování vzájemných vztahů s dodavateli považují zpracovatelé chemických produktů za velmi prospěšný společný výzkum a vývoj výrobků a technologií, jejich testování u odběratele, společné přizpůsobování technologií u odběratele dodávaným produktům, pomoc dodavatele při modernizaci provozů odběratele a aplikační servis při zpracování produktů odběratele. Cenné je pro ně rovněž sdílení takticko-operativních obchodních informací, a to o vyrobeném množství produktů a jejich zásobách určených pro potřeby odběratele a stavu vyřizování objednávek oběma partnery. Naopak odmítají sdílení informací o trzích odběratele a spolupráci při jejich obsluze. Výzkum tedy ukázal, že v chemickém průmyslu v ČR zatím není marketing vztahů rozvinut v takové míře, jak vyžaduje náročnost tržního prostředí.