A cross-border educational session promoting nursing dysphagia screening in Greece: A pilot study

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Mandysová, Petra cze
dc.contributor.author Fusek, Josef cze
dc.contributor.author Tsiou, Chrysoula cze
dc.contributor.author Plakas, Sotirios cze
dc.date.accessioned 2017-05-11T11:21:35Z
dc.date.available 2017-05-11T11:21:35Z
dc.date.issued 2016 eng
dc.identifier.issn 1212-4117 eng
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10195/67730
dc.description.abstract Aim: Dysphagia is a common and potentially serious problem in patients with neurological conditions. In many countries, dysphagia screening is used, which contributes to better patient outcomes. In Greece, the implementation of dysphagia screening has not yet been described. The aim was to examine the effectiveness of an educational session delivered to Greek masters-level nursing students and their faculty on the correct use of an 8-item nursing dysphagia screening instrument developed in the Czech Republic. Methods: Fifteen students and nursing faculty members of the Technological Educational Institute of Athens were enrolled in this descriptive pilot study. They were educated on dysphagia in a session consisting of a theoretical and practical part and a discussion. The participants were asked to indicate their clinical experience with dysphagia and their opinion on the importance of nurses’ involvement in dysphagia assessment. Their knowledge of the screening procedure and interpretation and documentation of the result was tested using a hypothetical patient case. Results: In this study, 4 (27%) participants had prior experience with patients with dysphagia. All of them thought that nurses’ involvement in dysphagia assessment was very important. Slightly more than half of the participants identified, interpreted, and documented all of the 8 item results correctly. Conclusion: The participants were motivated to learn, however, complete mastery of the assessment technique was not achieved. The learning experience was affected by several issues that were unique to Greece, and the participants’ efforts focused on understanding how the new knowledge and skills could affect their daily practice. Direct ongoing support in the clinical setting could be beneficial. eng
dc.format p. e56-e63 eng
dc.language.iso eng eng
dc.relation.ispartof Kontakt, volume 18, issue: 2 eng
dc.rights práce není přístupná eng
dc.subject Brief Bedside Dysphagia Screening Test-Revised eng
dc.subject Greece eng
dc.subject Nursing education eng
dc.subject Assessment skills eng
dc.subject Neurological conditions eng
dc.subject Brief Bedside Dysphagia Screening Test-Revised cze
dc.subject Řecko cze
dc.subject edukace v ošetřovatelství cze
dc.subject vyšetřovací dovednosti cze
dc.subject neurologická onemocnění cze
dc.title A cross-border educational session promoting nursing dysphagia screening in Greece: A pilot study eng
dc.title.alternative Mezinárodní edukační lekce propagující screening dysfagie sestrou v Řecku: pilotní studie cze
dc.type article eng
dc.description.abstract-translated Cíl. Cílem bylo zjistit efektivitu edukační lekce pro studenty magisterského oboru ošetřovatelství a jejich akademické pracovníky na téma správného využití screeningového nástroje pro poruchy polykání, který byl vytvořen v České republice. Metodika: Patnáct studentů a akademických pracovníků instituce Technological Educational Institute v Aténách se zúčastnilo této pilotáže. Byli edukováni na téma dysfagie v lekci, která obsahovala teoretickou a praktickou část a diskuzi. Účastníci měli uvést jejich zkušenosti s dysfagií a jejich názor na důležitost zapojení sestry do posuzování dysfagie. Jejich znalost screeningové metody, interpretace a dokumentace výsledků byla testována na hypotetickém příkladu pacienta. Výsledky: Čtyři (27 %) účastníků měli předchozí zkušenost s pacienty s dysfagií. Všichni byli názoru, že zapojení sestry do posuzování dysfagie je důležité. Více než polovina z nich identifikovala, interpretovala a dokumentovala vyšetření všech 8 položek správně. Závěr: Účastníci byli motivováni se učit, ale ke kompletnímu osvojení dovedností nedošlo. Další přímá opora v klinické praxi by mohla být přínosná. cze
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus published version eng
dc.relation.publisherversion https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1212411716300125?via%3Dihub
dc.project.ID NT13725/Management diagnostiky a terapie poruch polykání eng
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85006200839
dc.identifier.scopus 2-s2.0-85006200839
dc.identifier.obd 39878355 eng


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet