K významu pročišťování nereflektovaných předpokladů z hlediska Heideggerova zamýšlejícího se myšlení a Platónova podobenství o úsečce

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Grygar, Filip cze
dc.date.accessioned 2017-05-11T11:05:27Z
dc.date.available 2017-05-11T11:05:27Z
dc.date.issued 2015 cze
dc.identifier.issn 1211-8109 cze
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10195/67527
dc.description.abstract Příspěvek se zaměřuje na praktické možnosti filosofického myšlení ve výuce. V první části nastiňuje převážně z Heideggerova hlediska ideu univerzity či nárok vědění a současně se kriticky prostřednictvím zamýšlejícího se myšlení vymezuje vůči převládajícímu kalkulujícímu myšlení a vzdělávání. Druhá část příspěvku představuje platónský přístup k výuce, který je založen na pročišťování nereflektovaných předpokladů prostřednictvím filosofického myšlení, a který překonává nedostatky čistě kalkulujícího způsobu myšlení a vzdělávání ve prospěch zamýšlejícího se myšlení. cze
dc.format p. 138-153 cze
dc.language.iso cze cze
dc.relation.ispartof Kuděj, volume 16, issue: 1-2 cze
dc.rights open access cze
dc.subject Heidegger cze
dc.subject Platón cze
dc.subject kalkulující myšlení cze
dc.subject zamýšlející se myšlení cze
dc.subject podobenství o úsečce cze
dc.subject idea univerzity cze
dc.subject vzdělávání cze
dc.subject výchova. cze
dc.subject Heidegger eng
dc.subject Plato eng
dc.subject calculative thinking eng
dc.subject meditative thinking eng
dc.subject simile of the line eng
dc.subject the idea of university eng
dc.subject tuition eng
dc.subject education. eng
dc.title K významu pročišťování nereflektovaných předpokladů z hlediska Heideggerova zamýšlejícího se myšlení a Platónova podobenství o úsečce cze
dc.title.alternative To a Meaning of the Clarification of Non-reflected Prerequisites from the Viewpoint of Heidegger’s Meditative thinking and Plato’s Simile of the Line eng
dc.type article cze
dc.description.abstract-translated The contribution focuses on practical possibilities of philosophical thinking in tuition. The first part foreshadows the idea of university or knowledge, from Heidegger´s viewpoint predominantly, and, at the same time, it defines against the prevailing calculative thinking and education by means of meditative thinking. The second part of the contribution represents Platonic approach tuition which is based on the clarification of non-reflected prerequisites of philosophical thinking and which surmounts the insufficiencies of the purely calculative way of thinking and education in favour of the contemplative mind. eng
dc.peerreviewed yes cze
dc.publicationstatus postprint cze
dc.identifier.obd 39876945 cze


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet