Show simple item record
dc.contributor.author |
Grygar, Filip
|
cze |
dc.date.accessioned |
2017-05-11T11:05:27Z |
|
dc.date.available |
2017-05-11T11:05:27Z |
|
dc.date.issued |
2015 |
cze |
dc.identifier.issn |
1211-8109 |
cze |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10195/67527 |
|
dc.description.abstract |
Příspěvek se zaměřuje na praktické možnosti filosofického myšlení ve výuce. V první části nastiňuje převážně z Heideggerova hlediska ideu univerzity či nárok vědění a současně se kriticky prostřednictvím zamýšlejícího se myšlení vymezuje vůči převládajícímu kalkulujícímu myšlení a vzdělávání. Druhá část příspěvku představuje platónský přístup k výuce, který je založen na pročišťování nereflektovaných předpokladů prostřednictvím filosofického myšlení, a který překonává nedostatky čistě kalkulujícího způsobu myšlení a vzdělávání ve prospěch zamýšlejícího se myšlení. |
cze |
dc.format |
p. 138-153 |
cze |
dc.language.iso |
cze |
cze |
dc.relation.ispartof |
Kuděj, volume 16, issue: 1-2 |
cze |
dc.rights |
open access |
cze |
dc.subject |
Heidegger |
cze |
dc.subject |
Platón |
cze |
dc.subject |
kalkulující myšlení |
cze |
dc.subject |
zamýšlející se myšlení |
cze |
dc.subject |
podobenství o úsečce |
cze |
dc.subject |
idea univerzity |
cze |
dc.subject |
vzdělávání |
cze |
dc.subject |
výchova. |
cze |
dc.subject |
Heidegger |
eng |
dc.subject |
Plato |
eng |
dc.subject |
calculative thinking |
eng |
dc.subject |
meditative thinking |
eng |
dc.subject |
simile of the line |
eng |
dc.subject |
the idea of university |
eng |
dc.subject |
tuition |
eng |
dc.subject |
education. |
eng |
dc.title |
K významu pročišťování nereflektovaných předpokladů z hlediska Heideggerova zamýšlejícího se myšlení a Platónova podobenství o úsečce |
cze |
dc.title.alternative |
To a Meaning of the Clarification of Non-reflected Prerequisites from the Viewpoint of Heidegger’s Meditative thinking and Plato’s Simile of the Line |
eng |
dc.type |
article |
cze |
dc.description.abstract-translated |
The contribution focuses on practical possibilities of philosophical thinking in tuition. The first part foreshadows the idea of university or knowledge, from Heidegger´s viewpoint predominantly, and, at the same time, it defines against the prevailing calculative thinking and education by means of meditative thinking. The second part of the contribution represents Platonic approach tuition which is based on the clarification of non-reflected prerequisites of philosophical thinking and which surmounts the insufficiencies of the purely calculative way of thinking and education in favour of the contemplative mind. |
eng |
dc.peerreviewed |
yes |
cze |
dc.publicationstatus |
postprint |
cze |
dc.identifier.obd |
39876945 |
cze |
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
|
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account
|