dc.contributor.author |
Vágner, Jakub
|
|
dc.contributor.author |
Culek jr., Bohumil
|
|
dc.contributor.author |
Culek, Bohumil
|
|
dc.date.accessioned |
2017-04-20T08:27:03Z |
|
dc.date.available |
2017-04-20T08:27:03Z |
|
dc.date.issued |
2008 |
|
dc.identifier.isbn |
978-80-7395-233-4 |
|
dc.identifier.issn |
1211-6610 |
|
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/10195/66949 |
|
dc.description.abstract |
The multi-axial loading is usualy used for experimental fatigue tests of rail vehicle bogie
frames. These tests are expensive, time-consuming and depended on laboratory equipment
afterwards.For this reason it is preferable to test only the most exposed parts of construction.
The aim of work was to determine possibility to find a solution for reduction of total number
of actuators. In the paper was described specimen design process and its optimalization. In the
next part was discussed procedure of transformation of triple-cylinder multi-axial test to double-cylinder test
or single-cylinder test. Theoretical results will be verified by experimental tests. |
eng |
dc.format |
p. 17-27 |
|
dc.language.iso |
eng |
cze |
dc.publisher |
Univerzita Pardubice |
cze |
dc.relation.ispartof |
Scientific papers of the University of Pardubice. Series B, Jan Perner Transport Faculty. 14 (2008) |
|
dc.title |
Possibility of multiaxial test simplification of rail vehicle bogie frames |
eng |
dc.title.alternative |
Možnosti zjednodušení multiaxiálních zkoušek rámů podvozků železničních vozidel |
cze |
dc.title.alternative |
Vereinfachungsmöglichkeiten von Multiaxialenprüfungen der Drehgestellrahmen von Schinenfahrzeugen |
ger |
dc.type |
Article |
cze |
dc.description.abstract-translated |
U experimentálního testování životnosti rámů podvozků železničních vozidel se obvykle
používá multiaxiální zatížení. Testy na celých konstrukčních celcích jsou proto poměrně náročné na
vybavení laboratoře, na přípravu a realizací zkoušky. Všechny tyto faktory samozřejmě nepříznivě
ovlivňují cenu zkoušky. Z tohoto důvodu je výhodnější testovat pouze nejvíce exponované
konstrukční části. Celková životnost konstrukce se posuzuje podle velikosti mechanického napětí
v několika nejvíce exponovaných místech. Cílem popisovaného experimentu je zjistit zda lze
navrhnout úpravu v systému zatížení konstrukčního uzlu, která by vedla ke snížení počtu válců.
V tomto konkrétním případě se jedná o nahrazení tříosé multiaxiální zkoušky konstrukčního uzlu
dvouosou nebo dokonce jednoosou zkouškou. Hlavní podmínkou je, aby navržená změna
v systému zatěžování vykazovala porovnatelné výsledky s původním systémem zatížení.
Tento příspěvek popisuje postup přípravy experimentu za použití MKP výpočtů. Je zde
popsán výběr a návrh vzorku pro tento experiment. Dále je popsán systém řízení třech
zatěžovacích válců. Jsou zde také prezentovány výsledky několika provedených MKP výpočtů,
které umožnily optimalizovat kritickou oblast vzorku. Na závěr jsou prezentovány výsledky MKP
výpočtu zjednodušení dvouválcové zkoušky na jednoválcovou zkoušku ukazující, že stejné hodnoty
mechanického napětí lze v kritické oblasti vzorku dosáhnout í s menším počtem válců. Všechny
tyto závěry budou ověřeny experimentem. |
cze |
dc.description.abstract-translated |
Für die experimentelle Prüfung der Lebensdauer der Drehgestellrahmen von
Schienenfahrzeugen wird in der Regel die multiaxiale Belastungsteste benutzt. Diese Prüfungen
vongesamten Baueinheiten sind sehr anspruchsvoll auf die Laborausrüstung, die Vorbereitung und
Durchführung.Aus diesem Grund werden Tests nur die am stärksten exponierten Teile der Struktur
bevorzugen.
Das Ziel der Arbeit ist festzustellen der Moglichkeit zur Verringerung der Anzahl der Zylinder
im Test. In diesem Artikel beschreibt man das Konzept und die Optimierung des Musters. In
weiterem Teil beschreibt man das Beispiel der Transformation den Zweizylindertest auf dem
Einzylindertest. Die beschriebenen theoretischen Ergebnisse werden mit dem Experiment
verifizieren. |
ger |
dc.peerreviewed |
yes |
|
dc.publicationstatus |
published |
|