Strategic Analysis of the External Environment of Transport Companies in the Czech Republic

Zobrazit minimální záznam

dc.contributor.author Myšková Renáta
dc.contributor.author Oborilová Iveta
dc.date.accessioned 2016-11-14T08:20:17Z
dc.date.available 2016-11-14T08:20:17Z
dc.date.issued 2015
dc.identifier.isbn 978-619-7105-48-3 eng
dc.identifier.issn 2367-5659
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10195/66603
dc.description.abstract Transport Company, as a socio-economic system, responds to changes in surroundings and adapts its economic activity to these changes. Therefore, interaction is going on between enterprise and its surroundings. The article focuses on the analysis of factors, which influence the success of business in the field of transport in the Czech Republic from the point of view of surroundings influence on companies. As part of the analysis, not only legislation and strategic documents were evaluated (although they are essential for creating a business environment in the transport sector), but also the structure of the sector, time development in sector and competition in the branch. Information was obtained partly from public databases and next from empirical research conducted in selected transport companies. On the basis of synthesized knowledge about the current state of the business environment in the Czech Republic and estimation of future trends in transport, a partial SWOT analysis ensued. Parts of a SWOT analysis were analysis of opportunities and threats (which the transport companies can meet with) as well as analysis of identified opportunities (in order of attractiveness) and risk analysis (in terms of severity and probability of occurrence). In SWOT analysis, qualitative and quantitative criteria were used. The relationships between the measured factors were evaluated not only in terms of possible causalities, but also taking into account their significance. It causes better evaluation of important occasion, which the transport company’s management should take advantage of, and threats which should be paid attention as well. The findings are useful for senior corporate executives, especially in strategic management. eng
dc.format p. 755-762 eng
dc.language.iso eng
dc.publisher STEF92 Technology Ltd. eng
dc.relation.ispartof SGEM2015: Conference Proceedings. Book 2. Vol. 3 eng
dc.rights Práce není přístupná eng
dc.subject external environment analysis eng
dc.subject SWOT analysis eng
dc.subject opportunities and threats eng
dc.subject transport company eng
dc.subject analýzy externího prostředí cze
dc.subject SWOT analýza cze
dc.subject příležitosti a hrozby cze
dc.subject dopravní podnik cze
dc.title Strategic Analysis of the External Environment of Transport Companies in the Czech Republic eng
dc.title.alternative Strategická analýza externího prostředí dopravních podniků v České republice cze
dc.type ConferenceObject eng
dc.description.abstract-translated Dopravní podnik jako sociálně-ekonomický systém reaguje na změny svého okolí a těmto změnám přizpůsobuje své ekonomické aktivity. Dochází tedy ke vzájemné interakci okolí a podniku. Článek se zaměřuje na analýzu faktorů, které ovlivňují úspěšnost podnikání v oblasti dopravy v České republice, a to z hlediska vlivu okolí na tyto podnikatelské subjekty. V rámci analýzy jsou posuzovány nejen legislativní normy a strategické dokumenty, které jsou zásadní pro vytváření podnikatelského prostředí v odvětví dopravy, ale také struktura tohoto odvětví, jeho časový vývoj, konkurence v oboru. Informace byly získány jednak z veřejných databází, jednak z empirického výzkumu provedeného ve vybraných dopravních podnicích. Na základě syntetizovaných poznatků o současném stavu podnikatelského prostředí v České republice a odhadu budoucích vývojových trendů v dopravě je provedena dílčí SWOT analýza, a to analýza příležitostí a hrozeb, se kterými se dopravní podniky mohou setkat. Součástí SWOT analýzy jsou rovněž analýza zjištěných příležitostí z hlediska jejich atraktivity a analýza rizik z hlediska jejich závažnosti a pravděpodobnosti jejich vzniku. Při SWOT analýze byla použita kvalitativní i kvantitativní kritéria a vztahy mezi sledovanými faktory byly hodnoceny nejen z hlediska možných kauzalit, ale také se zohledněním jejich významnosti. To umožnilo lépe vyhodnotit, které příležitosti byl měl management dopravních podniků využít, a kterým hrozbám by měl věnovat zvýšenou pozornost. Zjištěné poznatky jsou využitelné pro vrcholové vedení podniků, především při strategickém řízení. cze
dc.event 2nd International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM 2015 (26.08.2015 - 01.09.2015) eng
dc.peerreviewed yes eng
dc.publicationstatus postprint eng
dc.project.ID SGSFES_2015001/Ekonomický a sociální rozvoj v soukromém a veřejném sektoru eng
dc.identifier.wos 000374911400096
dc.identifier.obd 39875013


Tento záznam se objevuje v následujících kolekcích

Zobrazit minimální záznam

Vyhledávání


Rozšířené hledání

Procházet

Můj účet