Bakalářská práce je zaměřena k filosoficko-výchovným snahám Jana Amose Komenského. Vychází především z Komenského Pampaedie, čtvrté části Komenského opus grande De rerum humanarum emendatione consultatio catholica (Obecná porada o nápravě věcí lidských) , v níž je detailně propracován Komenského systém universálního vzdělávání. Práce se dále opírá také o komeniologické texty Jana Patočky a dalších interpretů Komenského filosofie výchovy.
Bakalářská práce se zabývá především Komenského universalismem, jehož ústředním tématem je zásada omnes omnia - omnino; věnuje pozornost též všeškolství, všeknižnictví, všeučitelství a stupňům celoživotního vzdělávání popsaným v Pampaedii. Komenský zastával názor, že člověk je ze své přirozenosti imago Dei, a že má proto všechny předpoklady k universálnímu vzdělání. Doklad lidské touhy po vzdělání Komenský nalezl v universalisticky pojatém encyklopedismu. Bakalářská práce mimo jiné mapuje triadickou výstavbu Pampaedie a je zde také nastíněn význam Pampaedie v rámci Obecné porady. Poslední část práce se zabývá Patočkovým výkladem Pampaedie, zvláště Pampaedií jako inspirací "pedagogiky obratu".