Studijní obor:Dopravní prostředky a infrastruktura
Abstrakt:
Heterogenita v oblasti svarového spoje je podstatným omezením při dimenzování konstrukčních celků. Při zkušebním zatěžování dochází k nerovnoměrnému přerozdělení plasticity již ve stadiu mikroplastické deformace, což podstatně ovlivňuje získané údaje o statické i dynamické pevnosti materiálu a znemožňuje evidovat ?čistě? hodnoty kritického pásma. Navíc normalizované testovací postupy nevypovídají o hodnotách pevnosti za podmínek jednoosého zatěžování.
Proto byla navržena metodika s použitím simulovaného tepelného zatížení aplikovaného na plochý vzorek s cílem vyvolání potřebné testované délky homogenní struktury odpovídající pásmu tepelně ovlivněné oblasti svaru.
Řešeným postupem byla navržena testovací metodika i metodika přípravy zkušebních vzorků, doplňující standardizované postupy testování. Souhrn navržených metodik umožňuje vyšetřování hodnot kritického pásma reálného svaru s možnou predikcí statické i dynamické pevnosti jednoosého namáhání v oblasti deformačních rychlostí působících při nárazu na vozidlo.