Studijní obor:Technologie a management v dopravě a telekomunikacích
Abstrakt:
Disertační práce se zabývá problematikou zavedení nové technologie WheelTug do pozemního letového provozu. Má pomoci zodpovědět otázku, zda zavedení této technologie do praxe přinese letištím bezpečný a efektivní provoz a to s ohledem na budoucí souběžný pozemní provoz letadel vybavených systémem WheelTug i bez něj. Současně přináší návrh metodiky, postupů a pravidel pro letiště, jež se do budoucna budou muset s provozem letadel vybavených touto (či jinými obdobnými) technologií vyrovnat. Práce vychází ze stávajících postupů pro pozemní odbavení letadel, vlivu leteckého provozu na životní prostředí (emise, hluk), možností optimalizací pozemního provozu a informací o vlastní technologii WheelTug. Pomocí simulačního programu ARCPort ALTOCE byly v závislosti na velikosti letiště zjišťovány přínosy a nedostatky spojené se zavedením technologie WheelTug do pozemního provozu letadel a to jak z pohledu provozního, tak z pohledu úspory paliva a snížení emisí.