Studijní obor:Dopravní infrastruktura: Elektrotechnická zařízení
Abstrakt:
Diplomová práce se ve své stati zabývá koncepčním návrhem i reálnou konstrukcí energetické zdrojové soustavy pro studentský experimentální elektromobil. Experimentálním elektromobilem se rozumí upravená invalidní tříkolka doplněná o potřebnou elektro výzbroj. V diplomové práci je nejprve analyzován současný stav vozidla včetně uvedení jeho geometrických a mechanických vlastností. Dále je navržena trasa, kterou by vozidlo mělo bezpečně na jedno nabití urazit. Na základě charakteru trasy je sestrojen výškový profil a následně vypočtena celková energetická náročnost v obou jízdních směrech. Dle vypočtené energetické náročnosti je dále vybrána baterie splňující jak kapacitní, tak elektrické požadavky. S bateriemi souvisí i návrh a realizace vhodného nabíječe. Napájení nabíječe trakční baterie je vyřešeno pomocí spínaného síťového zdroje, který disponuje výstupy kompatibilními s nabíječem trakčních baterií. Dozorčí systém nad všemi komponenty, hlavně pak nad bateriemi, tvoří systém BMS. K akumulaci energie jsou vybrány Li-pol baterie, které pro svou korektní činnost vyžadují monitoring provozních parametrů. Těmito parametry jsou teplota, maximální a minimální napětí článku. Pokud by systém BMS detekoval hodnotu některé z měřených veličin mimo předem stanovený rozsah, učiní akční zásah v podobě rozpojení trakčního obvodu či přerušení nabíjení daného článku.