Studijní obor:Dopravní infrastruktura: Elektrotechnická zařízení v dopravě
Abstrakt:
Tato práce je věnována problematice rekuperace na železnici ve stejnosměrné napájecí soustavě 3 kV. Je zde na několika příkladech jízdy vlaku naznačen energetický potenciál brzdění a možnosti jeho využití, dále jsou popsány parametry zařízení podílejících se na rekuperaci (trakční měnírna, trakční vedení, zpětná cesta a hnací vozidlo) a jejich vliv na účinnost tohoto procesu. Podle parametrů těchto zařízení bylo vytvořeno náhradní schéma trakčního obvodu a popsány poměry v trakčním vedení v situacích naprázdno a při zatížení. Stěžejní záležitostí této práce je popis napěťových, proudových a výkonových poměrů v trakčním obvodu při rekuperaci a jejich výpočet v modelových situacích, pro jehož zjednodušení a kvůli přehlednosti a možnosti srovnání výsledků byla vytvořena aplikace v tabulkovém procesoru, která je součástí této práce. Na zvolených modelových situacích byla zkoumána možnost zvýšení efektu využití rekuperačního brzdění jednak zvýšením maximálního dovoleného napětí v trakčním vedení na hodnotu stanovenou evropskou normou, a jednak snížením odporu vedení.