Disertační práce se věnuje vzdělávání a výchově dívek v době v epoše zániku stavovské společnosti a zrodu moderní občanské společnosti. Zachycuje požadavky na genderovou roli ženy v prostředí řemeslnických středních vrstev, u měšťanské inteligence a částečně i dolních vrstev a sleduje, nakolik tyto požadavky ovlivnily proces socializace dívek - ve škole a v rodině. Soustřeďuje se především na prostředí městských a maloměstských řemeslníků. Práci tvoří dvě ústřední kapitoly - v první jsou na základě dobové literatury a korespondence definovány požadavky na roli ženy, resp. objem jejich znalostí a dovedností a úroveň gramotnosti a následující kapitola popisuje proces socializace dívek ve škole a v rodině, roli četby a náboženství při jejich edukaci. Problematika vzdělávání, výchovy a genderové role ženy je sledována v době od zavedení povinné školní docházky v roce 1774 po reformu školství v roce 1868, teritoriálně je vymezena na území Čech.