Zdrojový dokument:Scientific papers of the University of Pardubice. Series C, Institute of Languages and Humanities. 8 (2002)
ISSN:1211-6629
Abstrakt:
V tomto příspěvku je prezentován nový pohled na Wildeův román Obraz Doriana Graye, který poprvé vyšel už v roce 1891 a který se do té doby stal již klasickým tématem mnoha diskusí mezi čtenáři i kritiky. Autor se pokouší skloubit historický přístup (v tomto případě vysvětlení, jak se román stal překážkou ve vztahu Wildea a Patera) a literární rozbor některých částí románu tak, aby byl dán do kontextu s Pasterovým dílem Renesance, zvláště pak s esejí Leonardo da Vinci. Úvodní část je představením dekadentních významových rovin románu, zvláště pak vztahu mezi Wildem a Paterem. Další část je věnována výjimečně temným stránkám Dorianovy osobnosti a vyústí v diskusi o Wildeoho vztahu k Paterovi, jak je reflektován ve výběru knih, které Wilde četl ve vězení.