Abstrakt:
Aktuální podmínky v Evropě vyžadují větší potřebu komunikace a spolupráce mezi státy a lidmi nejrůznějších jazyků a kulturních tradic. Podnětem prohlubující se mezinárodní vědecké a hospodářské spolupráce a společných aktivit je, aby výuka cizích jazyků odpovídala i těmto aktuálním evropským podmínkám. Na předním místě přitom stojí jazyk jako prostředek k všeobecně jazykovému i odbornému dorozumění, přičemž stále narůstají požadavky na znalosti cizího jazyka s důrazem na odbornou praxi. Blízkost německy mluvícího regionu pak ukazuje na důležitost německého jazyka jako jazyka dorozumění a porozumění. Současně je třeba dokonalosti v cizím jazyku odpovídající vědeckým, profesním i individuálním potřebám. V posledních letech se zvyšuje motivace těch, kteří se chtějí učit odbornou němčinu, ato vyžaduje nové přístupy a základy k definování a vyučování německého jazyka na vysokých školách. Nové curriculum pro výuku německého jazyka pro nefilology, které bylo vypracováno mnoha vysokoškolskými profesory České a Slovenské republiky, je pokusem o vytvoření nové výuky německého jazyka, přičemž chce umožnit porovnatelnost výsledků absolventů.