Zdrojový dokument:Scientific papers of the University of Pardubice. Series B, The Jan Perner Transport Faculty. 10 (2004)
ISSN:1211-6610
Abstrakt:
V článku je analyzovaný proces shromažďování dopravních elemntů před přepravou, když doba shromažďování je pevně stanovená jako perioda shromažďování T. Při Poissnovu procesu příchodu elementů na místo shromažďování je možné vývoj akumulačního procesu reprezentovat Markovovým řetězcem s diskrétním časem. Příslušný matematický model je popsaný jako pro případ neomezené, ale i omezené kapacity shromažďovacího prostoru. Model umožňuje získat charakteristiky činnosti akumulačního procesu v závislosti na jeho parametrech při nekonečné kapacitě akumulačního prostoru. V reálných podmínkách je kapacita shromažďovacího prostoru konečná, a to vede k odmítání nových elementů, když je akumulační prostor zaplněný. Článek rozebírá dvě možnosti určení optimální konečné kapacity. V první jde o dosáhnutí přijatelné úrovně pravděpodobnosti odmítnutí přicházejících elementů a v druhé o dosáhnutí přijatelné shody mezi modelem s nekonečnou kapacitou a reálným systémem s konečnou kapacitou. Model a neomezeným shromažďovacím prostorem je možné využít při hledání optimální délky doby shromažďování.