Zdrojový dokument:Scientific papers of the University of Pardubice. Series B, The Jan Perner Transport Faculty. 10 (2004)
ISSN:1211-6610
Abstrakt:
V článku jsou shrnuty a znovu zhodnoceny výsledky dosavadního výzkumu, který se zabýval vlivem nehomogenity materiálu na iniciaci poruch, vycházejících z (pod)povrchových vrstev. Autoři upozorňují na možnost vzniku relaxačního samobuzeného kmitání v povrchových vrstvách. Opírají se o rozbor dynamiky spojitého prostředí, ze kterého vyplývá reálná možnost vzniku relaxačního kmitání v kontaktu kolo/kolejnice. Možný vznik takového druhu kmitání závisí na průběhu součinitele tření ve vztahu k rychlosti jízdy, a ve zvláštním případě mohou vzniknout stabilní cykly kmitání s nespojitým průběhem výchylek, tedy s rázovým charakterem, pro který je charakteristická přetržitost v průběhu rychlosti kmitání. Zcela věrohodná prognóza tohoto nepříznivého jevu je stěží uspokojivě řešitelná teoreticky. Proto autoři v závěru presentují nové zkušební zařízení, kterým mají být predikované jevy ověřeny. Zároveň bude na vložených vzorcích sledován vliv kmitání na stav povrchu. Z předložené práce je zřejmé, že jevy, hodnotící možné iniciace a lokální degradace kontaktních oblastí, jsou úzce svázány s jevy tribologickými, které jsou chápány jako procesy dynamické.